7 Mitów na temat Assessment Center

assessment 7 Mitów na temat Assessment CenterZostałeś zaproszony na rekrutację metodą Assessment Center? Przeglądnąłeś już kilkanaście poradników, które mówią jak zachować się podczas spotkania (często rzeczy sprzeczne), przejrzałeś przykłady zadań i jesteś coraz bardziej skołowany? Czy się przygotowywać czy nie? Jak się zachować? Jak traktować kontrkandydatów? Może lepiej po prostu nie iść… Wokół metody Assessment Center narosło sporo mitów, które zwiększają stres u kandydatów i powodują, że wypadają oni na spotkaniach gorzej niż by mogli, gdyby nie przyjęli określonych założeń.

1.Tylko jedna osoba przechodzi do kolejnych etapów rekrutacji

Podczas Assessment Center sprawdza się kompetencje kilku kandydatów na raz (najczęściej 5-8 osób). Nie znaczy to jednak, że do kolejnych etapów rekrutacji przejdzie jedynie jedna ze zgromadzonych osób. Assessment bywa pierwszym, ale nie jedynym etapem rekrutacji – służy wyłapaniu tych osób, które posiadają oczekiwane kompetencje oraz odrzuceniu tych, którzy na pewno ich nie posiadają. Może się zatem zdarzyć, że – jeśli grupa jest mocna – do kolejnego etapu przejdą 2-3 osoby (a nawet wszyscy). Pamiętaj zatem, że grasz do swojej bramki, ale nie traktuj uczestników AC jako rywali, których musisz się pozbyć.

2. Zadania będą tyczyć się pracy

Metod prowadzenia Assessment Center jest wiele i choć często zadania dotyczą pracy, jaka będzie wykonywana na stanowisku (np. w koszyku zadań, które będziesz musiał poukładać względem priorytetów, znajdą się zadania takie, jakie będą realizowane na stanowisku na jakie kandydujesz), to zadania mogą też być oderwane od pracy. Będą to np. zadania wykorzystujące dyskusję czy zadania logiczne.

3. Dobrze jest zacząć prowadzić dyskusję i pokazać kompetencje lidera

Bardzo często kandydatom wydaje się, że podczas AC muszą pokazać się jako organizatorzy, liderzy, osoby mające posłuch i przewodzące w grupie. Przy rekrutacji na stanowiska zarządzające, to rzeczywiście ważne kompetencje, ale nie zawsze osoba, które organizuje pracę innych, mówi najwięcej i jest najbardziej widoczna, będzie tą osobą, z którą rekruterzy spotkają się na kolejnym etapie. Wszystko zależy od tego, jakie kompetencje są oczekiwane w procesie rekrutacji. Dlatego jeśli nie jesteś naturalnym liderem, nie sil się na udawanie go podczas AC – nie jesteś w stanie utrzymywać tej maski przez kilka godzin zadań. Poza tym, nie pokażesz wtedy prawdziwych swoich kompetencji i możesz przegrać w tym wyścigu, choć Twoje naturalne zdolności pozwoliłyby ci na świetne zaprezentowanie swojej osoby.

4. Podczas AC zrobią mi testy psychometryczne

Jednym z popularnych mitów jest kwestia testów psychometrycznych, które mogą być zaprezentowane kandydatom. Rzeczywiście, niekiedy tego typu testy się przeprowadza, ale nie jest to regułą. Poza tym, zawsze możesz odmówić wzięcia udziału w teście (choć to często jest równoznaczne z wykluczeniem z procesu rekrutacji). Wyniki testów nie są udostępniane osobom trzecim, masz też prawo do tego, by wyniki zostały ci zaprezentowane.

5. Na Assessment nie trzeba się ubierać elegancko

To, że rekrutacja będzie przeprowadzana za pomocą AC nie znaczy, że jest to rekrutacja nie wymagająca standardowego przygotowania. Na AC również należy ubrać się elegancko – tak jak na każde inne spotkanie biznesowe. Oczywiście nie zostaniesz wyproszony ze spotkania, ale osoby rekrutujące wezmą pod uwagę Twój wygląd.

6. Do AC nie trzeba się przygotowywać

Wprawdzie nie jesteś w stanie przygotować się na zadania, jakie będą realizowane podczas spotkania, ale powinieneś zapoznać się z informacjami o firmie do której kandydujesz, być wypoczętym, zjeść śniadanie i właściwie się ubrać – o tych przygotowaniach nie powinieneś zapominać.

7. Muszę dobrze wypaść na tle innych kandydatów

W Assessment, mimo iż spotyka się kilku kandydatów podczas jednego spotkania, nie chodzi o to, by pozbyć się rywali – to nie arena konkursowa. Osobom, które organizują AC zależy na tym, by zobaczyć kompetencje kandydatów w realnych sytuacjach. Nie pytać ich o to czy umieją pracować w grupie, tylko zobaczyć jak rzeczywiście w tej grupie pracują. Najważniejsze jest zatem zaprezentowanie swoich cech osobowości, umiejętności i kompetencji – nie w porównaniu z innymi, lecz w porównaniu ze standardami osób rekrutujących. A ponieważ nie wiesz, jakich cech poszukują, najlepiej być sobą. Są takie sesje AC, że żaden z uczestników nie jest zapraszany do dalszych etapów – to najlepiej świadczy o tym, że nie wystarczy być lepszym od innych, by zagwarantować sobie stanowisko.

Rekrutacji metodą Assessment Center nie należy się obawiać. Jest to metoda bardziej trafna niż inne i dająca osobie, która jest kandydatem, więcej możliwości do sprawdzenia się w działaniu. Po sesji warto przypomnieć sobie poszczególne zadania i to, jak się w nich zachowaliśmy, jakie decyzje podjęliśmy, jak rozwiązywaliśmy zadanie – to pomoże nam odkryć własne słabe i mocne strony i lepiej przygotować się do kolejnej rekrutacji.

Dodaj komentarz

One Response to “7 Mitów na temat Assessment Center”

  1. call centre napisał(a):

    Fabuła pokrewna każdemu, zalecam literaturę