7 cech i kompetencji, które zawsze są pożądane przez pracodawców


Pisząc list motywacyjny, większość kandydatów podkreśla cechy, które posiada, a które wydają się im ważne dla potencjalnego pracodawcy. Samo wymienienie jednak tych cech niewiele dla pracodawcy znaczy – są to bowiem te elementy charakterystyki kandydata do pracy, które na poziomie listu motywacyjnego są z reguły niesprawdzalne. Można o nich jednak zawsze opowiedzieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej i to w taki sposób, aby rozmówca miał pewność, że rzeczywiście jesteśmy tacy, jak opowiadamy że jesteśmy. Jakie cechy i kompetencje wybrać aby mieć pewność, że pracodawcy na pewno na nich zależy i jak je przedstawić podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

1. Pracowitość

Który pracodawca nie chciałby mieć pracowitego pracownika! Wbrew pozorom, podczas rozmów kwalifikacyjnych bardzo rzadko zdarza się, żeby kandydaci podkreślali tą cechę. Wydaje mi się, że wynika to nie tyle z faktu jej nie posiadania ile z tego, że rzadko kiedy pamiętamy o tym, że pracowitość może być naszą zaletą. A jak ją udowodnić? Jeśli studiowałeś jednocześnie dwa kierunki i dodatkowo dorabiałeś za barem musisz być osobą pracowitą. Jeśli nigdy nie nudzisz się w pracy i zawsze – nawet jeśli nie masz bieżących obowiązków – znajdujesz sobie dodatkowe zajęcie – również.

2. Umiejętność zarządzania czasem

Ta kompetencja to podstawa bycia efektywnym pracownikiem. Oznacza pilnowanie terminów, nie marnowanie czasu i umiejętność określania priorytetów w pracy. Pracownik, który umie zarządzać czasem, nie marnuje go i umie ocenić ile czasu potrzeba mu na wykonanie zadania. Jeśli masz ta umiejętność, musisz stosować jakąś metodę zarządzania czasem. Jest ich mnóstwo – od metod w stylu techniki pomidora, po zwykły zeszyt czy aplikację on-line, która pozwala Ci zarządzać zadaniami i umiejscawiać je w czasie. Opowiadając o tej umiejętności, podkreśl metody których używasz oraz zaznacz takie elementy jak planowanie, priorytetyzacja, zorganizowanie.

3. Elastyczność

Elastyczny pracownik nie boi się zmian i potrafi dostosować się do zmieniających się warunków. W sytuacji kiedy przychodzi nowy przełożony, czy zmieniają się zasady pracy nie zaczyna narzekać i nie traci motywacji. Taki pracownik będzie też w stanie objąć w razie potrzeby inne stanowisko w firmie, czy przyjąć na siebie nowe obowiązki. Elastyczność łatwo wykazać osobom, które mają w swoich CV różnorodne doświadczenia zawodowe – prace w niezwiązanych ze sobą branżach czy na różnych stanowiskach. Aby podkreślić swoją elastyczność możesz też przytoczyć opowieść o tym, jak przejąłeś obowiązki kolegi z prac kiedy pojechał na urlop.

4. Komunikatywność

Komunikatywność to cecha ważna i taka, której nie da się „udać”.Mówiąc wprost – jeśli nie jesteśmy komunikatywni, nie „przygramy” tego na rozmowie. Komunikatywność nie znaczy jednak, że musimy być gadatliwi (zdarza się nawet, że osoby które dużo mówią, wcale nie są komunikatywne). Bycie osobą komunikatywną oznacza umiejętność jasnego wyrażania myśli w sposób zrozumiały dla rozmówcy. Oznacza też odpowiadanie wprost na pytania i umiejętność dostosowania się do sposobu mówienia osoby, z którą rozmawiamy. Komunikatywność pokażesz wtedy, kiedy na pytania rekrutera będziesz odpowiadał wprost, bez dygresji i uciekań od tematu. (Jeśli np. dostajesz pytanie o minusy pracy grupowej, to rozwodzenie się przez trzy minuty nad zaletami pracy grupowej wcale nie znaczy, że jesteś komunikatywny).

5. Umiejętność radzenia sobie z konfliktami

Kandydaci często podkreślają, że są osobami bezkonfliktowymi. Co to w zasadzie znaczy? De facto nic pewnego, bowiem osoba bezkonfliktowa może być zarówno osobą, która nie wchodzi w konflikty gdyż umie je konstruktywnie rozwiązywać, jak i osobą która wycofuje się z sytuacji konfliktowej, na przykład prezentując uległość. Czy taka postawa będzie dobrym i pożądanym zachowaniem kierownika? Raczej niekoniecznie. Zamiast więc mówić o sobie, że jest się osobą bezkonfliktową, lepiej powiedzieć, że posiada się umiejętności rozwiązywania konfliktów. A jak tego dowieść w rozmowie?

Najlepiej przypomnieć sobie przed rozmową kwalifikacyjną sytuację, w której udało nam się rozładować lub załagodzić sytuację, która potencjalnie mogła zakończyć się konfliktem, lub nim była. Nie musi to być żadna bardzo poważna sytuacja zawodowa, chodzi bowiem o schemat działania jakim się posługujemy. Przykładem może być sytuacja braku zgody między znajomymi co do kierunku wspólnych wakacji – jeśli stanęliśmy wtedy w roli rozjemcy, zaproponowali jakieś rozwiązanie, które pozwoliło podjąć wspólną decyzję (np. negocjacje bądź głosowanie), to przykład taki możemy wykorzystać. Nie powołujmy się jednak na tą umiejętność, jeśli jej nie posiadamy i w obliczu konfliktu chowamy głowę w piasek.

6. Samodzielność

Samodzielność w działaniu jest przez pracodawców pożądana, bowiem pozwala zarówno szybko wdrożyć pracownika do pracy, jak i powierzyć mu obowiązki bez ryzyka, że będzie co chwilę dopytywał o o co i jak ma zrobić. To, że jesteśmy osobą samodzielną dowieść można na wiele sposobów – przytaczając sytuację zawodową, w której musieliśmy podjąć decyzję lub wyszukać odpowiednie informacje. Dla osób bez doświadczenia zawodowego, przykładem może być nawet to, że … wyjechaliśmy na studia do innego miasta i sami znaleźliśmy sobie mieszkanie, pierwszą pracę i poradziliśmy sobie bez pomocy rodziców. Jeśli jednak jesteś osobą, którą trzeba prowadzić za rączkę, jako swoje mocne strony wybierz inne kompetencje.

7. Lojalność

Jak wynika z badań przeprowadzanych wśród polskich pracodawców, jedną z najbardziej cenionych u pracowników cech, jest lojalność. Oczywiście, większość pracodawców chciałaby nie tracić dobrych pracowników, ale tez trudno oczekiwać obecnie tego, że pracownik będzie przez całe życie pracował w jednej firmie. Czy to, że pracując u obecnego pracodawcy jesteś na rozmowie u kolejnego oznacza, że jesteś nielojalny? Niekoniecznie. Jeśli bowiem nigdy nie zostawiałeś swoich pracodawców „na lodzie”, dając im czas na znalezienie zastępstwa i pomagając zastępcom we wdrożeniu w firmę, jeśli nie wyrażasz się i nie wyrażałeś o firmie w której pracowałeś źle i jeśli zanim odszedłeś od poprzedniego pracodawcy próbowałeś wyjaśnić powody swojego odejścia, tak by pracodawca miał jasność tego, czego ci nie zapewnił, to możesz uważać się, za jak najbardziej lojalnego pracownika – i możesz o tym, opowiedzieć na rozmowie.

Przedstawiając swoje mocne strony w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wybierz takie, które zarówno masz, jak i takie, które mogą się przydać i podobać Twojemu potencjalnemu pracodawcy. Te powyższe, są zawsze mile widziane – na pewno masz przynajmniej kilka z nich!