Jak czytać ogłoszenia? Skup się na opisie stanowiska, nie na tytule

poszukiwania Jak czytać ogłoszenia? Skup się na opisie stanowiska, nie na tytuleCzęstym błędem popełnianym przez kandydatów poszukujących pracy (który w pewnym sensie wynika z błędów popełnianych przez pracodawców) jest nadsyłanie aplikacji na stanowisko w którym nie mamy krzty doświadczenia. Skąd wynika ten błąd? Z podejmowania decyzji o aplikowaniu na dane stanowisko po przeczytaniu nazwy stanowiska, a nie opisu zakresu obowiązków.

Problem z ogłoszeniami o pracę i ich właściwym odczytaniem polega często na tym, że osoba układająca ogłoszenie posiłkuje się ogólnikami, nie opisując dokładnie zakresu obowiązków. W związku z czym, kandydatowi trudno zorientować się, czym dokładnie ma się zajmować w pracy i podjąć decyzję co do tego czy nadaje się na to stanowisko czy nie. Z drugiej strony, kandydaci, często sugerują się jedynie tytułem ogłoszenia o pracę i wysyłają CV, nie analizując opisanych w ogłoszeniu obowiązków.

Tymczasem takie stanowisko jak na przykład „specjalista ds. marketingu” może zarówno oznaczać osobę, która przygotowuje strategie marketingowe dla firmy, budżetuje i współpracuje z domami mediowymi i agencjami, jak i osobę, której zadaniem jest zaprojektowanie ulotek reklamowych, znalezienie drukarni i osób roznoszących owe ulotki. Do obu zadań potrzebne są inne kompetencje, umiejętności i oba stanowiska będą inaczej wynagradzane.

Jako przykład weźmy dwa dzisiejsze ogłoszenia z infopracy:

1.Firma poszukuje do swojego zakładu osoby na stanowisko Specjalisty ds. Marketingu.

Pracownik zatrudniony na powyższym stanowisku będzie odpowiedzialny za:
– marketing strategiczny.
– briefing dla dziennikarzy.
– współpracę z agencjami reklamowymi oraz domami medialnymi.
– przygotowywanie oraz nadzór nad nowymi projektami opakowań: briefing „opakowaniowy”, nadzór nad realizacją prac projektowych, przygotowaniem do druku itd.
– przygotowywanie i organizowanie akcji promocyjnych oraz nadzór nad ich przebiegiem (w tym akcje degustacyjne oraz targi).
– działania w dziedzinie PR.
– współpracę z innymi działami firmy: Dział Handlowy, Jakości, Zakupów

2. Prężnie działająca firma poszukuje ambitnych i kreatywnych ludzi na stanowisko specjalisty ds. marketingu. Od kandydatów wymagamy samodzielności, doskonałej organizacji pracy i umiejętności funkcjonowania w zespole. Oferujemy bezpłatne szkolenia oraz możliwość umowy o pracę. Mile widziane doświadczenie w dziedzinach negocjacji oraz obsługi klienta.

W przypadku ogłoszenia pierwszego mamy do czynienia ze stanowiskiem wymagającym sporego doświadczenia i wiedzy z zakresu marketingu. Osoba ta będzie w swojej pracy organizować całość procesów związanych z przygotowywaniem nowych opakowań dla produktów -czyli będzie musiała umieć opisać produkt i jego target, wysłać zapytania ofertowe do agencji zajmujących się projektami graficznymi opakowań (bądź współpracować z grafikami firmy), podjąć decyzję co do wyboru odpowiedniego wzoru, znaleźć dostawcę takiego opakowania, dogadać szczegóły i warunki współpracy. Dodatkowo, musi też znać się na branży by móc monitorować wydarzenia branżowe (czyli musi świetnie poruszać się po Internecie).
Zakres obowiązków jest duży, podobnie jak odpowiedzialność – osoba zaraz po studiach, bez doświadczenia ma małe szanse na to stanowisko, które (prawdopodobnie) jest też dobrze płatne.

W przypadku ogłoszenia drugiego, tak naprawdę nie wiadomo czym będzie się miała zajmować osoba zatrudniona (o ile zostanie zatrudniona, bowiem umowa o pracę jest możliwością – jak można więc podejrzewać, pierwszy okres zatrudnienia to umowa – zlecenie). Nacisk na negocjacje i obsługę klienta oraz samodzielność, sugeruje stanowisko bardziej związane z pracą z ludźmi, być może jest to stanowisko sprzedażowe lub związane z obsługiwaniem klientów firmy i proponowaniem im usług firmy. Raczej na pewno, osoba zatrudniona, nie będzie zarządzać tu budżetem marketingowym, organizować eventów, czy projektować kampanie reklamowe do emisji telewizyjnej. Przypuszczalnie, stanowisko jest znacznie słabiej płatne (niż pierwsze), a osoba z 10 letnim doświadczeniem w marketingu raczej będzie mieć zbyt duże kwalifikacje.

Oba stanowiska tyczą się specjalisty ds. marketingu – i mimo iż osoba poszukująca pracy w marketingu teoretycznie może napisać na oba stanowiska, w praktyce mało osób będzie spełniać kryteria obu firm jednocześnie.

Dodaj komentarz

3 Responses to “Jak czytać ogłoszenia? Skup się na opisie stanowiska, nie na tytule”

  1. Ania says:

    Czy mogę prosić o wyjaśnienie terminów: eventy, briefing

  2. ara says:

    Błędem jest podawanie przez pracodawców bardzo ogólnych czasami szczątkowcyh informacji nt. danego stanowiska oraz braku widełek płacowych. Nic dziwnego że przy takich “danych” pracodwacy dostają cvki od niewłaściwych kandydatów…

  3. Robbie says:

    Najlepiej jest czytać w myślach ogłoszeniodawców, wtedy na 100% można zrozumieć czego oni tak na prawdę szukają… 🙂