Wizualizuj – zdasz egzamin.

Ile razy zdarzyło Ci się z drżącymi kolanami wchodzić do sali egzaminacyjnej, odczuwać stres przed odpytywaniem czy laboratoryjną wejściówką? Suchość w gardle, spocone dłonie i chaos w głowie –  to tylko niektóre z oznak zdenerwowania, które może utrudnić ci udzielenie prawidłowej odpowiedzi. Jak sobie z tym poradzić? Poćwicz wizualizację.

Wizualizacja to technika opanowania stresu,  polegająca na wyobrażaniu sobie określonych obrazów i wydarzeń, które mogą wywołać  paraliżujący stres. Jej siła tkwi w potędze wyobraźni i opiera się na właściwości mózgu, który nie potrafi odróżnić rzeczywistości od fantazji. Wyobrażając sobie określone sytuacje i sposób reagowania  ”programujemy”  mózg określonym wzorcem postępowania. Kiedy w rzeczywistości wystąpi podobna sytuacja schemat się uaktywnia, a my możemy łatwiej sprostać trudnemu wyzwaniu.

Dlatego od czasu do czasu usiądź wygodnie w fotelu, oddychając wolno i rytmicznie koncentruj się na poszczególnych częściach ciała i spróbuj je zrelaksować. Następnie krok po kroku  wyobraź sobie sytuację, która wywołuje w tobie negatywne emocje. Jeśli jest to egzamin skup się na sali do której wchodzisz, następnie na rozdającym kartki egzaminatorze.  Postaraj przechodzić od rzeczy ogólnych, do coraz bardziej szczegółowych. Rozejrzyj się po znajomych, których znasz, następnie  ze spokojem i pewnością siebie spójrz na zestaw pytań, który przed Tobą leży i wyobraź sobie, że pytania są … proste, dokładnie te, których się spodziewałeś. Nie pozostaje Ci nic innego jak tylko przystąpić do rozwiązywania egzaminu, a potem z radością patrzeć na tablicę wyników.

Jeśli będziesz wykonywał taką wizualizację systematycznie przez kilka tygodni, to stres Cię na egzaminie nie dopadnie, a oto przecież chodzi.

Autor: Anna Skoczylas

Dodaj komentarz

3 Responses to “Wizualizuj – zdasz egzamin.”

  1. Ela says:

    stosuje różne techniki relaksacyjne, albo raczej czytam o nich, bo podobno działają, ale na mnie jakoś średnio. Zazwyczaj muszę swoję się oddenerwować:]

  2. Majka says:

    a mi pomaga głębokie oddychanie, szczególnie z przeponą, wtedy mięśnie sie rozluźniają i mózg “myśli”, że następuje relaks, polecam:)

  3. Marcin says:

    ćwiczenia oddechowe przed wejściem (rzeczone głębokie wdechy itp) nie dość że mogą uspokoić to jeszcze dotlenią mózg a to raczej dodatkowo prawi nasze wynikui