Co należy zrobić, zanim zaakceptujesz ofertę pracy?

Nie ma nic lepszego niż otrzymanie oferty pracy, na którą od dawna czekałeś. Nawet jeśli jesteś całkowicie do niej przekonany, daj sobie przynajmniej jeden dzień na podjęcie decyzji.

W ten sposób będziesz mógł na spokojnie zastanowić się, czy oferowana praca rzeczywiście jest tym, czego chcesz. Istnieje kilka aspektów, które należy przeanalizować przed zrobieniem następnego kroku. Poniżej przedstawiamy Ci kilka z nich.

Poproś o pisemne przedstawienie Ci oferty.

Mając przed sobą tekst oferty, będzie Ci o wiele łatwiej rozszyfrować warunki oferowanej Ci pracy oraz ocenić obowiązki związane z jej wykonywaniem. Nawet jeśli wcześniej ustnie potwierdziłeś swoją gotowość objęcia danego stanowiska, możliwość przeanalizowania obowiązków, warunków płacowych i innych porozumień spisanych czarno na białym pozwoli Ci na porównanie ich z tym, co dano Ci do zrozumienia podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Poza tym, jeśli w przedstawionym Ci dokumencie pominięto jakieś ważne dla Ciebie zagadnienie, właśnie teraz jest moment na to, aby zamieścić je w umowie, zanim zdecydujesz się na jej podpisanie.

Dowiedz się, w co się pakujesz

Poza spisanymi warunkami umowy, inną niezmiernie ważną rzeczą jest dokładne dowiedzenie się, jakie będą nasze obowiązki na proponowanym nam stanowisku pracy. Pozwoli Ci to na dowiedzenie się, jaką pozycję zajmiesz w firmie i czego dokładnie się od Ciebie oczekuje. Jeśli z czasem okaże się, że zakres Twoich obowiązków znacznie wykracza poza początkowe ustalenia, będziesz miał kartę przetargową, aby renegocjować warunki pracy.

Jeśli oferowane stanowisko pracy właśnie zostało zwolnione przez dotychczasowego pracownika, powinieneś się dowiedzieć, co się z nim stało; jeśli nie uzyskasz przekonywującej odpowiedzi, możliwe, że firma coś przed Tobą ukrywa. Może się zdarzyć na przykład, że w departamencie, w którym masz pracować, panują niezbyt przyjazne relacje międzyludzkie; jeśli tak jest, powinieneś o tym wiedzieć. Z drugiej strony wiedza ta może Ci również pomóc uniknąć błędów popełnianych przez Twojego poprzednika oraz lepiej poznać filozofię Twojej nowej firmy.

Daniel Fernández, dziennikarz