Dobry dzień w pracy – co to znaczy?
I jak minął Ci dziś dzień w pracy? Wziąwszy pod uwagę fakt iż dziś piątek, prawdopodobnie nastrój miałeś nieco lepszy niż w środę czy we wtorek. O tym, czy Twój dzień był dobry nie decyduje jednak bynajmniej to, co zdaniem managerów motywuje pracowników – czyli dodatki pozapłacowe czy poczucie przynależności do firmy, lecz zupełnie inne zmienne.
Badaczy z Harvard Business Review zastanowiło, czy rzeczywiście to co jest postrzegane przez managerów firm jako największe motywatory do pracy, jest w istocie motywujące dla pracowników. Mówiąc wprost – czy to co powinno motywować (premie, dodatki, miła atmosfera) rzeczywiście motywuje. Okazało się, że w perspektywie oceny kolejnego dnia pracy jako udanego, liczą się zupełne inne rzeczy.
Badacze poprosili pracowników o to, by codziennie wysyłali do nich maila po zakończonym dniu pracy, a w mailu tym opisywali swój dzień pracy, skupiając się na tym dlaczego był udany (lub nieudany). Po podsumowaniu danych okazało się, że pracownicy uważają, ze mieli dobry dzień w pracy jeśli:
- Udało im się dokonać jakiegoś progresu (załatwili ważną sprawę, zakończyli projekt, nauczyli się czegoś nowego) – aż 76% pracowników wskazywało na takie wydarzenie w swoich „dobrych dniach”
- Pracownik miał okazję współpracować z innymi osobami – 53% osób (choć jednocześnie, w czasie „złych dni” współpracowało z innymi 43% pracowników, co sugeruje że ważna jest nie tylko współpraca ale również jej przebieg)
- Pracownik otrzymał wsparcie umożliwiające mu wykonanie zadania (chodzi tu zarówno o wsparcie instrumentalne – 43%, jak i interpersonalne – 25%)
- Pracownik uznał, iż praca którą wykonał jest ważna (19%)
Dla managerów, dane te są jednocześnie dobrą i złą wiadomością – dobrą, bo oznacza to, że pracownicy motywują się nie poprzez kosztowne wyjazdy integracyjne czy premie, ale dzięki temu że robią coś ważnego, w zespole z innymi i jest to dla nich rozwojowe. Zła wiadomość jest jednak taka, że nie zapewniając w pracy zadań które pozwolą na współpracę i zapominając o tym, aby podkreślić ważność pracy pracownika dla firmy – zadowolenie z kolejnego dnia pracy się nie pojawi.
I jak – zrobiliście dziś coś ważnego, rozwojowego i uważacie że dzień był udany, czy niekoniecznie?