Unikaj tych 5 typów ogłoszeń rekrutacyjnych
Rynek pracy pracownika wprowadza wiele zmian do rekrutacji – również w zakresie tworzenia ogłoszeń. Jak wybierać dobre ogłoszenia i pomijać te, które niosą ze sobą różne ryzyka?
- Niejasny opis zadań
Ogłoszenia rekrutacyjne, w których pracodawca nie precyzuje, co konkretnie będziesz robić i czym się zajmować, to najczęściej ogłoszenia publikowane po to, by stworzyć bazę kandydatów o określonych kompetencjach bądź zbadać rynek. Mogą też sugerować, że pracodawca nie jest zdeterminowany, by przyciągnąć najlepszych kandydatów. Oznaczać to może, że panuje tam niska kultura pracy.
- Brak jasnych wymagań lub bardzo niskie wymagania
Jeśli w ogłoszeniu rekrutacyjnym nie pojawiają się konkretne wymagania dotyczące kandydata, a ogłoszenie wygląda tak, jakby było kierowane do wszystkich, to zalecamy ostrożność. Brak jasnych wymagań może sugerować, że stanowisko nie jest dobrze określone i pracodawca nie wie, kogo szuka bądź szuka osoby do wszystkiego. Takie ogłoszenia przyciągają sporą liczbę ludzi i powodują, że jest duża konkurencja. Lepiej zatem skupić się na ogłoszeniu, które lepiej precyzuje oczekiwania i daje większe szanse na to, że pracodawca zechce spotkać się właśnie z Tobą.
- Niezgodny z opisem tytuł stanowiska
Zdarza się, że pracodawcy chcąc skusić kandydatów do wysłania CV wymyślają dziwaczną nazwę stanowiska, która nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Zdarza się też (najczęściej w obszarze obsługi klienta i sprzedaży), że nazwa stanowiska nie precyzuje dokładnie tego, czym będzie się zajmować pracownik, bądź ukrywa prawdziwe zadania. Sztandarowym przykładem jest tu stanowisko specjalisty ds. marketingu, w którego zadaniach jest nawiązywanie kontaktów handlowych. Marketingowiec nie powinien tego robić (a przynajmniej nie bezpośrednio). Nawiązywaniem kontaktów zajmuje się sprzedawca / handlowiec. Pracodawcy bojąc się jednak, że na sprzedawcę nikt się nie zgłosi, ukrywają prawdziwe stanowisko i próbują skusić kandydata bardziej „medialnie brzmiącą” nazwą stanowiska.
- Typowe, nudne ogłoszenie o pracę
„W związku z dynamicznym rozwojem”, standardowa lista oczekiwań i zadań. Wypunktowanych kilka elementów oferty, w tym „godziwe wynagrodzenie” oraz „praca w młodym zespole” – takie ogłoszenie daje do zrozumienia, że firma nie jest kreatywna i nie za bardzo przejmuje się tym, jak przyciągnąć najlepszych kandydatów. A jeśli nie jest tym zainteresowana, to raczej nie dba o atmosferę pracy i o zadowolenie pracowników.
- Brak informacji o tym, co firma oferuje
Jeśli firma nie zadała sobie trudu, by wskazać, co oferuje (bądź listuje podstawowe rzeczy typu „wynagrodzenie”, „zgrany zespół”) to oznacza, że mocniej skupiona jest na tym, czego sama chce niż na tym, co może dać. Z dużym prawdopodobieństwem można ocenić, że taka firma będzie przede wymagać od pracownika i znacznie mniej skupiać się na jego potrzebach. To firma, w której najprawdopodobniej brak otwartości na dialog z pracownikami oraz dbałości, by miejsce pracy uczynić przyjaznym. Brak informacji o ofercie to również podkreślenie egocentryzmu firmy i kultury organizacji, która znacznie wyżej stawia własne potrzeby a pracowników traktuje podrzędnie.
Nie warto odpisywać na ogłoszenia, które wymagają wysłania CV na prywatny bądź umieszczony na darmowej poczcie adres mailowy, na ogłoszenia firm, które nie istnieją w spisie CEIGD bądź KRS lub też nie mają własnej strony internetowej.