Kobieta biznesu w Polsce – jak zmienia ją sukces?
Czy kobiety, które decydują się na założenie własnej firmy różnią się od kobiet wybierających prace etatową lub zajmowanie się domem? I czy prowadzenie firmy zmienia kobietę?
Badania w tym zakresie, na 450 kobietach, przeprowadziła w ramach pracy doktorskiej Magda Drzewiecka- Sarosiek. Chciała sprawdzić czy prowadzenie biznesu w jakiś sposób zmienia kobiety i czy te, które są przedsiębiorcze mają inne cechy niż te, które przedsiębiorcze nie są.
Okazało się, że kobiety po założeniu własnego biznesu czeka ciężki moment – w pierwszym etapie kariery spada im wrażliwość i wytrzymałość. Podwyższa się stres a także spada przekonanie o własnej skuteczności i poziom optymizmu. Mimo tych negatywnych zmian, kobiety które osiągają biznesowy sukces, cechują się dużą odpornością emocjonalną, mają niską tendencję do rozpamiętywania porażek, są aktywne, wytrzymałe, ekstrawertywne oraz mają wysoki poziom optymizmu. Są też sumienne, przekonane o własnej skuteczności i zadowolone z życia. Według badaczki te cechy pomagają kobietom w osiągnięciu sukcesu – a przynajmniej te, które go osiągnęły, mają je wyraźnie wyższe, niż w grupach kobiet, które nie osiągnęły sukcesu lub nawet nie podjęły wyzwania.