Jak zdobyć dobre praktyki na wakacje?
Choć do wakacji jeszcze sporo czasu, warto już teraz zastanowić się na tym, w jaki sposób zdobyć dobre wakacyjne praktyki lub staż. Jeśli zaczniesz szukać ich w czerwcu, może okazać się, że na wakacyjnym stażu lub praktykach niewiele się nauczysz i nie pomoże ci to w starcie w karierę. Jak zatem zabrać się za szukanie wakacyjnych praktyk, na co zwrócić uwagę i w jaki sposób przekonać do siebie pracodawcę?
Co chcesz robić na praktykach?
Przede wszystkim, jeśli chcesz odbyć naprawdę przydatne i wartościowe praktyki związane z tym, co chcesz robić w przyszłości, musisz zastanowić się nad tym, jakie zadania chciałbyś wykonywać na praktykach. Oczywiście, nie chcesz parzyć kawy i kserować (choć to jest często nie do uniknięcia). Zastanów się jednak, jakie inne czynności mógłbyś i chciałbyś robić. Odpowiedz sobie na pytania:
- Co najbardziej zainteresowało mnie na studiach?
- Jaki obszar wiedzy teoretycznej, chciałbym zgłębić w czasie praktyk i poznać od strony praktycznej?
- Jakie konkretnie zadania by mnie interesowały?
- Jakie tematy interesują mnie na tyle, że z własnej inicjatywy zgłębiam wiedzę i doczytuję?
- Z kim chciałbym mieć podczas praktyk kontakt?
- Czy chcę pracować w terenie czy w biurze?
- Czy chcesz mieć kontakt z klientami czy niekoniecznie?
Zastanów się również nad tym:
- w czym jesteś naprawdę dobry (nawiązywanie kontaktu, pisanie, robienie prezentacji, research, obsługa excela itd.)
- jakie kompetencje już posiadasz (bo mogłeś je udowodnić w praktyce – np. podczas robienia projektu na uczelni)
- i jakie chciałbyś rozwinąć (bo np. nie miałeś okazji pracować w zespole i chciałbyś się tego nauczyć),
- jakie narzędzia znasz (oprogramowanie itd.) i jakie chciałbyś poznać (bo nie miałeś okazji na studiach).
Dopiero kiedy znasz odpowiedzi na te wszystkie pytania, możesz zabrać się za szukanie odpowiedniej firmy, która da ci to, czego potrzebujesz.
Wybór dobrej firmy
Jak wybrać dobrą firmę? Każdego roku w praktykach w czasie wakacji uczestniczą tysiące studentów – część jest po praktykach zadowolona. Część uważa, że zmarnowała czas. Jak zatem ocenić czy firma będzie dobrą inwestycją?
Prestiż i programy praktyk
Pod uwagę weź dwie kwestie – prestiż firmy (dobry punkt w CV) i program praktyk. Wiele firm, które poważnie podchodzą do studentów na praktykach, publikuje na swoich stronach programy praktyk, które pozwalają zapoznać się z podstawowymi zadaniami, jakie praktykant będzie realizował. Przeczytaj je i zastanów się, czy taki program odpowiada Twoim zainteresowaniom (weź pod uwagę, że zazwyczaj programy są nieco podkoloryzowywane).
Jeśli chodzi o prestiż firmy, to z reguły firmy duże, mają bardziej precyzyjnie przygotowany plan, ale nie znaczy to wcale, że praktyki są wartościowe. Na pewno jednak, praktyki w dużej korporacji pozwalają zapoznać się ze specyfiką pracy w takim miejscu, co procentuje w przyszłości. Prestiżowe firmy często również posiadają kilka wakatów, które mogą obsadzić stażystami lub praktykantami, którzy się sprawdzili.
Firmy mniejsze, mniej znane również mogą mieć bardzo dobre programy praktyk, zatem nie rezygnuj z nich.
Poziom i czas rekrutacji
O tym, jak dobre będą praktyki świadczy również poziom rekrutacji. Jeśli by się na nie dostać wystarczy wysłać CV i nie ma nawet rozmowy kwalifikacyjnej, to można spodziewać się, że praktyki będą słabe. Dlaczego? Otóż jeśli firma zamierza rzeczywiście uczyć czegoś praktykantów, to inwestuje w nich swój czas i zasoby. To jest dla firmy koszt. Firma oczekuje zwrotu tego kosztu (bo nie jest instytucją charytatywną ani edukacyjną) w postaci pracy jaką stażysta wykona lub potencjału w przyszłym pracowniku. Jeśli nie przywiązuje wagi do rekrutacji, to znaczy, że nie są dla firmy ważne kompetencje kandydata – czyli nie zależy jej na tym, czy osoba ta będzie w stanie „przynieść zwrot” – to zaś oznacza, że firmanie planuje inwestować w taką osobę – czyli wiele do nauki nie będzie.
Ważny jest również czas jaki zajmuje rekrutacja – wybranie dobrego kandydata zabiera czas. Spotkania, testy, niekiedy Assessment Center. Firma która poważnie myśli o praktykantach nie zaczyna rekrutacji na czas wakacji na tydzień przed rozpoczęciem praktyk – bo nie będzie czasu na to, by poświęcić go na wybranie najlepszych kandydatów.
Opinie o praktykach
Warto też przejrzeć opinie o praktykach – można sporo znaleźć ich w internecie. Można również sprawdzić czy ktoś ze znajomych (lub nawet osób mających profil w serwisach typu LinkedIn lub GoldenLine) nie był na praktykach w firmie, do której chcemy się udać i dopytać o wrażenia.
Gdzie szukać praktyk? Możliwości jest kilka:
- ogłoszenia rekrutacyjne w serwisach pracy i biurach karier (biura karier są dobrym wyborem, bo z reguły ich pracownicy mają również wiedzę o opiniach na temat praktyk w danej firmie od studentów, którzy już je odbyli)
- strony internetowe firm – duże firmy mają doskonale opisane programy staży i praktyk – poświęć kilka wieczorów i sprawdź firmy ze swojej okolicy.
- profile na Facebook – możesz nawet wysłać zapytanie o to, czy firma organizuje w danym roku praktyki.
- własna inicjatywa – jeśli znasz jakąś firmę, która ci się podoba (np. lubisz jej usługi czy produkty) napisz do niej bezpośrednio! Nawet jeśli oficjalnie nie szuka praktykanta.
Przygotowanie odpowiedniego CV
Jeśli firma organizuje dobrej jakości praktyki, to dostaje wiele zgłoszeń. Dlatego musisz poświęcić nieco czasu na przygotowanie aplikacji, jeśli chcesz się do takiej firmy dostać. Zadbaj o podstawy (formatowanie, brak błędów), ale postaraj się również:
- opisać swoje cele zawodowe w kontekście praktyk (nie tylko w liście motywacyjnym, ale również w nagłówku CV).
- pokazać (na przykładach ) jakie masz kompetencje (młode osoby zazwyczaj listują swoje umiejętności mimo tego, że trudno doszukać się w ich doświadczeniu podstaw do tego, by je posiadali).
- pochwalić się sukcesami (opisać wykonane projekty, doświadczenia jakie już za sobą masz).
Wyróżnij się – pamiętaj, że CV osób bez doświadczenia, firma dostałą sporo -musi widzieć w tobie potencjał by cię zechcieć.
Zaangażowanie i upór
Jeśli zależy ci na tym, by odbyć praktyki w określonej, konkretnej firmie, nie rezygnuj nawet wtedy, kiedy firma oficjalnie nie prowadzi naboru. W takiej sytuacji przygotuj aplikację dedykowanej tej jednej konkretnej firmie. Opisz w niej (np. w formie prezentacji Power Point) co Twoim zdaniem mógłbyś robić i w czym się przydać. Wskaż firmie obszary, w których mógłbyś być pomocny. Przekonaj ich do tego, że zaproszenie cię na spotkanie i praktyki leży w ich interesie. Nie mów o tym, czego Ty możesz się nauczyć (skoro firma nie organizuje praktyk, to najwyraźniej, nie ma w sobie misji „edukacyjnych”) za to pokaż, co firma może zyskać, jeśli pozwoli ci wejść w swoje szeregi na okres miesiąca czy dwóch.
Postaraj się znaleźć sposób na to, by zostać zauważonym. Możesz napisać bezpośrednio do menedżera danego działu, znaleźć numer telefonu do działu HR i porozmawiać z kimś bezpośrednio a nawet wyasygnować małą kwotę i umieścić na Facebook swoją reklamę stargetowaną bezpośrednio na prezesa czy menedżera w danej firmie. Zaskocz firmę tym, jak bardzo jesteś zaangażowany i zmotywowany – to cechy, które teraz bardzo liczą się na rynku pracy i są poszukiwane przez większość pracodawców. Działając w ten sposób pokazujesz, że na pewno je masz.
Powodzenia!