Brak pokory – najczęstszy problem absolwentów
Jakiś czas temu pisałam o tym, że młodym pracownikom brakuje pokory w pracy, co zaowocowało licznymi komentarzami krytyki ze strony naszych czytelników. Z ostatniego raportu Dwa Światy – Kompetencje przyszłości 2014 zrealizowanego przez Stowarzyszenie ABK i Instytut Liderów Zmian wynika jednak, że rzeczywiście pokory u młodych brak – większość swoich kompetencji oceniają oni znacznie wyżej niż pracodawcy.
Co myślą o sobie studenci i absolwenci i jak ma się to do tego, jak oceniają ich w pracy przełożeni? Przyjrzyjmy się niektórych popularnym cechom i kompetencjom – jakie różnice w ocenie ich poziomu występują między studentami a pracodawcami?
- 85% studentów uważa, że doprowadza zadania do końca. Zdaniem pracodawców robi to 38% młodych pracowników (różnica 47%).
- 81% studentów uważa, że potrafi budować dobre relacje. Zdaniem pracodawców potrafi to tylko 35% kandydatów (różnica 46%)
- 78% studentów uważa się za otwartych na wiedzę innych. Zdaniem pracodawców – 32% (różnica 46%)
- Za samodzielnych uważa się 78% studentów. Według pracodawców jest takich osób zaledwie 32% (różnica 46%)
- W pracy zespołowej dobrych ma być 79% studentów. Zdaniem pracodawców? 37% (różnica 42%)
Jako najmocniejsze cechy studenci i absolwenci wskazali (najmocniejsze, czyli najwięcej osób uważa, że je posiada):
- doprowadzanie zadań do końca
- budowanie dobrych relacji
- samodzielność
- praca zespołowa
- otwartość na pomysły
Zdaniem pracodawców?
- Kreatywność
- Adaptacja do nowych warunków
- Doprowadzanie zadań do końca
- Budowanie dobrych relacji
- Systematyczność
A co najbardziej kuleje?
- Proaktywność (znajdowana zaledwie u 15% absolwentów)
- Doświadczenie w branży (17%)
- Radzenie sobie ze stresem (18%)
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach (20%)
- Przekuwanie pomysłów w działanie (23%)
Warto zauważyć, że żadna kompetencja nie została przez pracodawców wskazana jako występująca przynajmniej u połowy absolwentów.