7 objawów przemęczenia w pracy

Pracujemy,pracujemy, pracujemy i nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo jesteśmy zmęczeni pracą. Brak odpowiedniej ilości snu, stres i brak urlopu (lub praca na nim) powodują, że powolutku się wypalamy z przemęczenia, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Jeśli masz podejrzenie tego, że cierpisz na chroniczne zmęczenie, sprawdź, czy masz już wszystkie objawy:

1.Irytacja i złość

Zupełnie bez wyraźnego powodu odczuwasz poddenerwowanie i irytację w pracy? Twoi współpracownicy cię złoszczą, podnosisz na nich głos, (albo miałbyś ochotę na nich nakrzyczeć, nawet jeśli tego nie robisz).Praktycznie się już w pracy nie uśmiechasz, chyba że złośliwie. Twoi koledzy z pracy przestali przychodzić do Ciebie po pomoc, albo pytają co cię ugryzło lub czy masz PMS? Irytacja i poddenerwowanienie tylko rujnują relacje w zespole,ale również często są przez nas niezauważane, dopóki ktoś z zewnątrz nie zwróci nam na to uwagi. Są zaś sygnałem bardzo dużego stresu.

2.Pogorszenie pamięci

Utrata zdolności koncentracji lub jej znaczne pogorszenie oraz gorsze zapamiętywanie to również ważny objaw zmęczenia i przeładowania pracą. Zapominamy wtedy o terminach, obiecujemy wykonanie określonych zadań, ale za 5 minut nie pamiętamy już co mieliśmy zrobić, skupienie się nad zadaniem jest coraz trudniejsze i bardzo łatwo nas zdekoncentrować. To wszystko efekt zmęczenia organizmu i przeładowania pracą.

3.Niska jakość pracy

Pogorszenie pamięci, problemy z koncentracją i utrzymaniem uwagi, zapominanie o terminach, spotkaniach, zadaniach – to wszystko sprawia, że wyraźnie spada jakość naszej pracy. Zadania, które dawniej robiliśmy w 30 minut zajmują nam teraz dwie godziny. Nie wiemy na co „zmarnowaliśmy” ostatnią godzinę pracy – minęła a w zasadzie nic nie zostało zrobione. Nasi współpracownicy często skarżą się, że kiedyś można było na nas bardziej polegać, popełnialiśmy mniej błędów i rzadziej musieliśmy wykonywać kilka razy daną rzecz. Jeśli widzisz w tym opis tego, co aktualnie się z Tobą dzieje, to zdecydowanie Twoja wydajność spadła. Szef niedługo to zauważy…

4.Zmiana w godzinach pracy

Zamiast pracować od 8.00 do 16.00 coraz częściej zostajesz w pracy dłużej, bo nie jesteś w stanie się wyrobić (efekt spadku efektywności). Kiedy zostajesz po godzinach, wracasz coraz bardziej zmęczony do domu i później kładziesz się spać. Rano – budzisz się niewyspany bądź zasypiasz do pracy, zatem kolejnego dnia pracujesz jeszcze dłużej. Najmocniej widać to u osób pracujących w trybie elastycznym- po kilku miesiącach przemęczenia, godziny pracy mogą ulec bardzo poważnym zmianom i przesunąć się nawet o kilka godzin, względem pozycji wyjściowej.

5.Niewyspanie

Codziennie budzisz się niewyspany – nieważne ile godzin spisz. Masz trudności z zaśnięciem, bądź przeciwnie – wszędzie i zawsze chce ci się spać. Prawie zasypiasz na stojąco w zatoczonym autobusie. Ten sen jednak nie daje ukojenia i pozwala na wypoczynek. W efekcie jesteś jeszcze bardziej zmęczony i niewyspany – spirala chronicznego przemęczenia poważnie się nakręca.

6.Złe zarządzanie czasem

Z tego, co zaplanowałeś sobie na dany dzień wykonujesz zaledwie połowę. Głównie dlatego, że pracujesz dużo wolniej niż dawniej, wszystko cię rozprasza i złości oraz zapominasz o najpilniejszych sprawach, zamiast zatem trzymać się planu działania robisz te rzeczy, o których przy planowaniu zapomniałeś. Masz wrażenie, że czas przecieka ci przez palce – a jeśli szef prosi o raport dzienny, to dziwisz się jakim cudem jesteś aż tak zmęczony, skoro tak mało zrobiłeś.

7.Zwiększona częstotliwość chorowania

Dawniej byłeś okazem zdrowia, który prawie nigdy nie chodził na L4. Teraz co chwila łapie cię jakieś przeziębienie lub nawet bardziej poważne choroby. To efekt spadku odporności organizmu, oraz mechanizmu obronnego, który twoje ciało realizuje wychodząc z założenia, że skoro nie chcesz zapewnić mu wypoczynku po dobroci, to trzeba cię położyć do łóżka siłą. Jeśli mimo choroby nie odpoczywasz od pracy, to w skrajnych przypadkach Twój organizm może „zafundować” ci takie choroby, byś na pewno nie był w stanie pracować (np. zapalenie spojówek przy pracy na komputerze, kręcz karku u kierowcy, zespół cieśni nadgarstka u programisty itd.). Takie choroby nazywamy chorobami psychosomatycznymi – u ich podstawy leży bowiem problem psychologiczny a nie fizyczny.

Odczuwasz wszystkie bądź większość objawów – konieczne udaj się na urlop i to dłuższy niż tydzień. Jeśli nie odpoczniesz, możesz albo poważnie zachorować, albo zwolnić się z pracy w przypływie frustracji i złego nastroju, albo … doprowadzisz do tego, że zostaniesz zwolniony ze względu na niską efektywność pracy.