Jakich umiejętności brakuje młodym pracownikom?
Ukończone studia, w indeksie same piątki, co rok stypendium naukowe, propozycja doktoratu, a pracy jak nie było tak nie ma. Dla młodego pokolenia sytuacja ta jest wyjątkowo frustrująca. Teoretycznie spełniają oni wymagania ogłoszeń rekrutacyjnych (kierowanych do osób z niewielkim bądź żadnym doświadczeniem zawodowym) a jednak pracy otrzymać nie mogą. Dlaczego? Bo zdaniem pracodawców brakuje im kompetencji. Jakich? Sprawdziła to firma Universum w najnowszym raporcie Employer Branding Insights 2011.
Universum zapytało pracodawców kogo – ich zdaniem – najtrudniej znaleźć. Ponad połowa pracodawców (57%) uważa, że trudnością jest znalezienie osób ze specjalistycznymi umiejętnościami (np. w IT czy księgowości). Czego jeszcze brakuje pracodawcom?:
- Osób, które pasują do kultury organizacji (którzy cenią te same wartości, jakie ceni się w organizacji) – 14%
- Osób, które byłyby zaangażowane w swoją pracę – 10%
- Osób z umiejętnościami i wiedzą, którzy kształcili się w dobrych, renomowanych uczelniach – 9%
- Osób, zainteresowanych pozostaniem na dłużej w organizacji (8%)
Wśród kompetencji, które są najbardziej pożądane przez pracodawców znajdują się:
- Umiejętności komunikacji – wymaga ich 61% pracodawców. Jednocześnie 21% pracodawców uważa, że umiejętności tych brakuje pracownikom
- Kompetencje techniczne – poszukuje ich 59% a braki dostrzega 22%
- Doświadczenia praktyczne – oczekuje go ponad połowa (52%) a 1/3 (32%) uważa, że go kandydatom brak
- Orientacja biznesowa – oczekuje jej równo połowa, a braki w takim sposobie myślenia dostrzega 28% pracodawców.
Na pozostałych miejscach związanych z oczekiwanymi kompetencjami znajdują się: zarządzanie (49%), umiejętności adaptacji (48%), umiejętności sprzedażowe (38%), rozumienie zasad finansowych (26%)