Doświadczenie, umiejętności, osobowość- braki absolwenta
Czego oczekują od absolwentów pracodawcy? Głowy pełnej wiedzy po dwóch lub trzech kierunkach? Niskich oczekiwań finansowych? Czy może umiejętności przełożenia wiedzy na praktykę?
PKPP Lewiatan przeprowadził badanie w ramach akcji „Uczelnia Przyjazna Pracodawcom 2010 r.”. Zapytał pracodawców o to, co najbardziej cenią sobie u absolwentów i czego tak naprawdę potrzebują od pracowników. Wyniki nie są zaskoczeniem, choć absolwentów zdziwi pewnie fakt, iż oczekiwania finansowe młodych pracowników nie mają dla pracodawców większego znaczenia.
A co zatem jest ważne?
- 80% uważa że wiedza i umiejętności
- 60% stawia na doświadczenie
Ważna jest też osobowość, a raczej umiejętności miękkie – praca w zespole, solidność, dyscyplina. Tu absolwenci kuleją – nie mieli gdzie nauczyć się szacunku do pracy oraz nie ćwiczyli kompetencji miękkich. Studenckie zachowania przenoszą na środowisko pracy. Studencki kwadrans, odkładanie na później, wolne na życzenie tak jakby praca była po prostu kolejnym wykładem na który można nie pójść to tylko kilka różnic.
Największe braki w zakresie kompetencji to według pracodawców:
- brak umiejętności łączenia teorii z praktyką
- kiepska organizacja pracy
- brak umiejętności pracy z klientem
- nieumiejętność rozwiązywania problemów
- słaba znajomość języków obcych