Czy praktyki są ważne z punktu widzenia studentów?
W ostatnim raporcie Deloitte i SGH zapytano studentów o to, jak postrzegają kwestie praktyk oraz doświadczenia zawodowego, które zdobywać mogą podczas studiów. Większość uważa praktyki za przydatne, choć nie każdy absolwent je posiada. Za to spora część absolwentów posiada w doświadczeniu dorywcze prace, które uważa za nieprzydatne w późniejszej pracy.
Jakie doświadczenia cenione są przez absolwentów najbardziej? Najbardziej cenione są praktyki związane z kierunkiem przyszłej pracy. 71% studentów uważa je za ważne. Takie doświadczenia posiada zaś 74% studentów (a w przypadku praktyk zagranicznych – 7% – niezbyt wiele).
Na kolejnym miejscu znalazły się programy oferowane przez pracodawców – ceni je 35% osób. Takie doświadczenia ma zaś za sobą 56%, co w sumie oznacza, że część osób korzystających z takich programów uważa je za niezbyt przydatne. Ceniona jest też własna działalność (36%), którą prowadziło zaledwie 6% absolwentów.
A jakie doświadczenia zdaniem absolwentów nie przydają się na rynku pracy? Najmniej cenione są prace dorywcze (4%), wolontariat (8%) i praktyki w Polsce niezwiązane z kierunkiem studiów. Co ciekawe, prace dorywcze ma za sobą 68% studentów (jakoś do miski żaka dorobić trzeba), a w wolontariatach uczestniczyło 35% osób. 41% ma też za sobą niezwiązane z planowanym zatrudnieniem praktyki.
A czego studenci pragną nauczyć się podczas praktyk? Przede wszystkim chcą zdobyć nowe umiejętności (77%), doświadczenie zawodowe (62%) oraz mieć szanse na etat w firmie (54%) – jak widać nie zawsze więc chodzi o kolejny punkt w CV.
Widać że podejście do staży i praktyk się zmienia. Może dobrze byłoby teraz porównać stworzoną przez studentów i absolwentów listę z tym, co cenią pracodawcy? Niestety Deloitte badań wśród pracodawców nie przeprowadziło, nie wiemy więc czy wizje studentów pokrywają się z tym, co na temat praktyk czy wolontariatów sądzą osoby, które absolwentów będą w przyszłości zatrudniać.