Praca elastyczna. Korzyści dla pracodawcy
- Młodzi Polacy chcą pracować krócej nawet kosztem mniejszych zarobków
- Obecni 14-latkowie będą mogli w największym stopniu narzucić pracodawcom swoje warunki pracy.
- Będzie rosła presja na elastyczne formy zatrudnienia, zatrudnienie na umowy na pełen etat będzie tracić na atrakcyjności – komentuje Łukasz Komuda, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Firmy zdążyły się już przekonać, że sama obecność pracownika w biurze nie jest równoznaczna z jego efektywnością. Na znaczeniu wśród pracowników zyskuje możliwość pracy elastycznej, nierzadko jest wymogiem stawianym pracodawcom. Popularność tego rozwiązania to efekt rozpowszechnienia się nowoczesnych technologii. Badania prowadzone przez Hays wskazują, że elastyczne rozwiązania stosuje coraz większa liczba pracodawców. Najczęściej spotykane są elastyczne godziny pracy (59 proc. firm), praca zdalna, czyli tzw. home office (55 proc.), zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin (23 proc.) oraz opcja przepracowania pełnego wymiaru godzinowego w mniejszą liczbę dni (9 proc.).
Jak zauważa Paulina Łukaszuk, Communications Manager, ekspert Hays Poland, znaczna część firm z różnych powodów nie sprzyja pracy zdalnej, choć taką możliwość dopuszcza. Praca zdalna jest dobrym rozwiązaniem głównie dla firm pracujących projektowo, gdzie w realizacji zadań kluczowy jest czas dostarczenia produktu, rozwiązania czy usługi. Na niektórych stanowiskach wymagana jest jednak regularna obecność pracowników w miejscu zatrudnienia (np. produkcja, obsługa biurowa, sprzedaż stacjonarna) i tutaj rozwiązania pracy elastyczniej nie mają racji bytu.
Pytania o świadczenia dodatkowe i możliwość zdalnego wykonywania przynajmniej części obowiązków stają się standardem w procesach rekrutacyjnych. Szybki rozwój technologiczny i rosnąca mobilność społeczeństwa wskazują, że coraz więcej osób będzie decydować się na taką formę pracy. Obok atrakcyjnego wynagrodzenia to właśnie świadczenia dodatkowe są czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy oraz lojalność wobec niego – co w konsekwencji decyduje o zmniejszeniu rotacji pracowników – zauważa Agnieszka Pietrasik – Executive Manager, ekspert Hays Poland.
Wprowadzenie możliwości pracy zdalnej może również oznaczać oszczędności dla firmy. Nawet jeśli konieczne jest zagwarantowanie pracownikom niezbędnego sprzętu, to koszty mogą być znacznie mniejsze od pełnego wyposażenia wielkopowierzchniowego biura i utrzymywania przestrzeni przewidującej tyle miejsc pracy, ilu pracowników. Dodatkowo dzięki temu firma może stać się bardziej konkurencyjna i elastyczna, również pod względem zatrudniania pracowników, którzy na co dzień mieszkają w innym regionie, niż ten, w którym mieści się siedziba firmy. Oznacza to nowe możliwości współpracy oraz różnorodność pracowników, co z kolei pozytywnie wpływa na efektywność firmy.
Praca zdalna jest narzędziem ułatwiającym pracownikom zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. W możliwościach pracy elastycznej oraz skróceniu bądź całkowitym wyeliminowaniu czasu dojazdu z rozkładu dnia, profesjonaliści upatrują rozwiązania dla braku równowagi pomiędzy czasem pracy i czasem prywatnym. To również doskonała forma dla pracujących rodziców oraz osób, które chcą pracować dla firm w nietypowej lokalizacji, w związku z czym mogą mieć trudność z codziennymi dojazdami do pracy.
Lista zawodów, które pozwalają na pracę zdalną, cały czas rośnie. Wśród osób, które już teraz pracują zdalnie, znajduje się duża część programistów i grafików. To również rozwiązanie, z którego chętnie korzystają tłumacze, dziennikarze oraz niezależni księgowi.
Pamiętać należy przy tym, że praca zdalna jest dla tych, którzy cenią sobie elastyczność, ale również potrafią rozsądnie z niej korzystać, czyli dobrze zorganizowanych, samodzielnych, zdyscyplinowanych i potrafiących narzucić sobie tempo pracy.
Źródło: Hays Poland, eGospodarka.pl