Co wpływa na to, jakie zdobywamy wykształcenie?
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych i SGH wynika, że na poziom zdobywanego wykształcenia wpływa najmocniej sytuacja materialna i to, jakie wykształcenie mają nasi rodzice.
Badania pod nazwą „Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych” objęły ponad 60.000 osób w Polsce. Okazało się, że na to, w jakim kierunku edukacji pójdą dzieci, silnie wpływa poziom wykształceni rodziców. Wśród dzieci osób, które osiągnęły zaledwie podstawowy lub gimnazjalny poziom wykształcenia, połowa również zatrzymuje się na takim etapie edukacji. Za to ¾ dzieci osób z wyższym wykształceniem, również zdobywa wykształcenie wyższe.
Na wybór ścieżki edukacyjnej ma też wpływ sytuacja materialna rodziny. 22% osób, które oceniają swoją sytuacje materialną jako złą zatrzymuje się na najniższych szczeblach edukacji a tylko 5% zdobywa wyższe wykształcenie. U osób, które oceniają swoją zamożność przynajmniej na dobrym poziomie, na studia decyduje się 14%, a na wykształceniu podstawowym lub gimnazjalnym zatrzymuje się 12%.
Poza tymi dwoma czynnikami na to, jak wysoko w edukacji zajdzie dziecko ma wpływ również miejsce zamieszkania. Osoby z dużych miast częściej decydują się na studia. Jest to również niewątpliwie związane z tym, że mieszkając w ośrodku uniwersyteckim, koszty studiowania są jednak niższe niż kiedy trzeba się do takiego miasta przenieść z mniejszego miasteczka lub wsi.
Przy okazji badania okazało się również, że ze względu na to iż coraz więcej kobiet zdobywa wyższe wykształcenie, niedługo niektóre z nich mogą mieć problem ze znalezieniem partnera o podobnym poziomie wykształcenia. Będą zatem musiały decydować się na mniej wyedukowanych partnerów, lub pozostaną samotne.