Psychografologia jako metoda rekrutacji
Do standardowych metod rekrutacji – wywiadu, testów czy spotkań Assessment Center, dołącza ostatnimi czasy psychografologia, czyli analiza pisma odręcznego kandydata i wyciąganie na jej podstawie wniosków na temat cech charakteru czy emocjonalności kandydata. Choć nie jest to metoda stosowana szeroko, ma wielu zwolenników i z takim podejściem w procesie rekrutacji część kandydatów do pracy może się spotkać.
W sytuacji coraz większej konkurencji na rynku pracy – i to nie ze strony pracowników a pracodawców, którzy muszą wprowadzać coraz to dodatkowe benefity by nie stracić pracowników na rzecz konkurencji, właściwa rekrutacja i selekcja staje się niezmiernie ważnym elementem polityki personalnej firmy. Znacznie taniej jest bowiem zatrudnić osobę i ją w firmie zatrzymać, niż ciągle rozpoczynać kolejne procesy rekrutacyjne związane ze stałą rotacją.
Pracodawcy próbują więc wszelkich metod, które pozwolą im na znalezienie osoby która spełni ich oczekiwania. Wolą przeprowadzić więcej testów i szerszą analizę aby znaleźć właściwą osobę niż zatrudnić kogoś pochopnie i po dwóch miesiącach rekrutację zaczynać od nowa.
Stąd wynika zainteresowanie psychografologią jako dodatkową metodą rekrutacji.
Czego można dowiedzieć się z analizy pisma?
Specjaliści w tej dziedzinie twierdzą że bardzo wielu istotnych informacji. Na podstawie próbki odręcznego pisma kandydata można powiedzieć jakie posiada cechy – czy jest samodzielny, rzetelny, ambitny, zorganizowany, spolegliwy. Można tez określić jakimi mechanizmami kieruje się w życiu, a także jakie posiada usposobienie – czy jest cieszącym się z życia optymistą, czy może skłonnym do melancholii i załamywania nastroju pesymistą.
Analiza pisma wskazuje też na aktualny stan psychofizyczny, pozwala więc określić czy kandydat w momencie podawania próbki pisma być zdenerwowany – a to umożliwia określenie podatności kandydata na stres.
Jak wygląda analiza pisma?
Przede wszystkim kandydat – najczęściej podczas spotkania rekrutacyjnego proszony jest o napisanie fragmentu swojego życiorysu, lub przepisanie podanego tekstu na kartce papieru, którą następnie daje się do analizy specjaliście od psychografologii. Wykształcona w tym kierunku osoba analizuje wszystkie cechy pisma – jego zwartość, kształt liter, sposób rozmieszczenia tekstu na kartce, ozdobniki i na tej podstawie tworzy profil psychografologiczny kandydata, który ma ułatwić szefowi bądź rekruterom podjęcia dalszych decyzji odnośnie potencjalnego pracownika.