5 rzeczy, o które warto zapytać na Targach Pracy
Czy warto chodzić na organizowane na uczelniach Targi Pracy? Zdecydowanie tak – jeśli dobrze się przygotujesz, możesz się na nich sporo dowiedzieć. O co warto zapytać?
Na Targach Pracy można spotkać wiele największych i najczęściej rekrutujących w danym regionie firm. Większych, gdyż Targi Pracy są dla pracodawców dość kosztowne i niewielkie firmy raczej nie mogą pozwolić sobie na prezentacje swoich wakatów. Coraz częściej organizowane są też tematyczne targi poświęcone określonej grupie zawodów – np. Inżynierskie Targi Pracy czy Targi Pracy IT. Na takich imprezach mamy dostęp do dużej ilości firm z branży, w której docelowo absolwent chce pracować. Na co zwrócić uwagę i o co pytać?
1.Istniejące rekrutacje
Każda firma, uczestnicząca w targach pracy ma przygotowane oferty pracy na jakie bieżąco prowadzone są rekrutacje – jeśli aktualnie szukasz pracy, to warto się o takie oferty zapytać. Nawet jeśli nie ma aktualnie oferty jaka cię interesuje, warto dopytać o to, jak często prowadzone są nowe nabory, jakich specjalistów firma poszukuje, co jaki czas warto sprawdzać firmową stronę poświęconą karierze. Warto dopytać też o to, czy firma korzysta z baz CV – czyli czy jest sens pozostawiania swojego CV nawet jeśli aktualnie firma nie prowadzi rekrutacji na stanowisko, którym byłbyś zainteresowany.
2.Staże i praktyki
Osoby bez doświadczenia zawodowego bardziej będą zainteresowane stażami i praktykami. Warto dopytać firmy o:
- warunki na jakich prowadzone są staże (czy są płatne, ile trwają, ile czasu stażysta musi poświęcić firmie)
- w jaki sposób są prowadzone (kto jest opiekunem stażu, jakie konkretnie zadania otrzymuje stażysta, czego może się nauczyć, jak zorganizowany jest plan praktyk)
- jak często firma organizuje staże i praktyki (czyli czy masz polować na ogłoszenia, czy też realizowane są w trybie ciągłym)
- ile osób już skorzystało z praktyk (jeśli bardzo mało, to są szanse, że firma jeszcze nie ma dokładnej wiedzy na temat tego, jak je prowadzić i możesz trafić na sytuację lekkiego chaosu i braku zorganizowania), co te osoby teraz robią i ilu praktykantów zostało zaproszonych do dalszej współpracy.
3.Proces rekrutacji
Niezależnie od tego, czy interesuje cię praca stała czy staż, warto dopytać o proces rekrutacji – na czym polega, z ilu etapów się składa, jakie kompetencje są wymagane od kandydatów. To pozwoli ci lepiej przygotować się do samego procesu rekrutacji, jeśli się zdecydujesz na kandydowanie. Będziesz też mógł zorientować się, co dla osób które rekrutują jest ważne i dzięki temu lepiej wypaść w procesie rekrutacji.
4.Warunki pracy w firmie
Targi Pracy to reklama dla pracodawców, którzy w ten sposób zachęcają odwiedzających do zapoznania się z ofertami pracy i samą firmą. To zatem świetny czas na to, by dowiedzieć się czy rzeczywiście warto tę firmę rozważać jako pracodawcę. Dopytujemy zatem o warunki pracy, standard biura, atmosferę w pracy, system szkoleń w jakich może uczestniczyć pracownik, ścieżkę kariery czy nawet dodatki pozapłacowe jakie przysługują pracownikom. Można tu nawet odwrócić sytuację z rozmowy kwalifikacyjnej i zapytać „dlaczego warto z wami pracować”. Pamiętaj, że to co usłyszysz może wyglądać nieco zanadto landrynkowo, ale i tak warto spróbować dowiedzieć się więcej.
5.Klimat firmy
To, co osoby prowadzące spotkanie podczas Targów Pracy mówią, to jedno. Ważne jest jednak również to, w jaki sposób się zachowują i jak odnoszą do kandydatów. Z tego jakie informacje są im udzielane, a na które odpowiadają niechętnie można wywnioskować co jest dla firmy obszarem tabu. Jeśli poza tym w miły sposób rozmawiało ci się z przedstawicielami firmy, „poczułeś ją” to są szanse, że będziesz się w niej dobrze czuć.
Pamiętaj, aby wziąć ze sobą wizytówkę pracownika, z którym rozmawiałeś -najczęściej będzie to pracownik działu HR. Ta wizytówka może przydać ci się później – np. po to, by dopytać mailowo za kilka miesięcy o to, czy firma nie poszukuje osób o Twoich kompetencjach. W przypadku agencji rekrutacyjnych warto też dopytać o to, w jaki sposób pracują z kandydatami – czy trzeba każdorazowo wysyłać swoje CV na ogłoszenie, czy może agencja pracuje w systemie head- hunterskim, czyli pracownicy „opiekują się” swoimi kandydatami.