Beztroska w pracy? czyli o nowoczesnym sposobie zarządzania
Adrian Gostick, który jest praktykiem zarządzania i współtwórcą „metody marchewki”* która zrewolucjonizowała zachodni styl zarządzania, wraz ze Scottem Christopherem napisał nową książkę „The Levity Effect”. Książka nie została niestety przetłumaczona na polski, ale każdy pracownik chętnie kupiłby ją swemu szefowi w prezencie. Dlaczego? Otóż traktuje ona o korzyściach jakie wynieść może firma, jeśli w pracy pracownicy po prostu dobrze się bawią i zamiast stresu i wyścigu szczurów panuje atmosfera delikatnej beztroski.
Oczywiście nie chodzi o olewactwo i tumiwisizm, ale o podchodzenie do biznesu w sposób rozsądny a nie nerwowy. Według autorów, wprowadzenie lekkiej atmosfery do biura powoduje że wzrasta efektywność pracy i zmniejsza się rotacja. Dodatkowo, firmie łatwiej pozyskiwać kontrahentów, więcej bowiem firm chce z nią współpracować.
W ramach przedstawiania swojej teorii, Gostick i Christopher stworzyli prosty kwestionariusz który badać ma poziom „lekkości” w miejscu pracy. Proponuję, aby Ci którzy pracują spróbowali odnieść swoje miejsce pracy do pytań z kwestionariusza, a szefowie, krytycznym okiem spojrzeli na własne firmy – może czas nieco „zluzować?”
Pytania Gosticka i Christophera:
- Nowi pracownicy są mile witani w firmie
- Spotkania robocze są pozytywne i pracownicy je lubią
- Robimy coś zabawnego i miłego razem, przynajmniej raz w miesiącu
- Pracownicy często się śmieją
- Mogę być w pracy sobą
- Często świętujemy różne specjalne okazje
- Robimy burze mózgów i świetnie się przy tym bawimy
- Szef jest optymistyczny i często się uśmiecha
- Nasi klienci lubią z nami robić interesy
- Mam znajomych w biurze, którzy często mnie rozśmieszają
- Dobrze czuję się w biurze
I jak? Ile stwierdzeń pokrywa się z waszą pracą? Czy w waszych biurach panuje lekka czy raczej ciężkawa atmosfera?
* metoda marchewki odnosi się do zarządzania poprzez nagradzanie i motywowanie – innymi słowy, dawanie pracownikowi marchewek zamiast kija.