Zaangażowanie w pracę nierówne zaangażowaniu w firmę
Dobrego pracownika zwykło się określać mianem „zaangażowany”. Pod pojęciem zaangażowanego pracownika może się jednak kryć pracownik zaangażowany w wykonywane obowiązki, jak i pracownik zaangażowany w firmę. Pojęcia te, okazują się nie być tożsame. Zwłaszcza w obliczach kryzysu. Badania nad zaangażowaniem pracowników i jego formami przeprowadziła grupa psychologów organizacji z Clemson University w USA. Wynika z nich, że pracownik zaangażowany w swoją pracę, niekoniecznie będzie również oddany organizacji.
Odkrycie to ważne jest szczególnie dla managerów kierujących zespołami pracowników. Pracownik, który jest zaangażowany w swoją pracę (i dzięki temu, manager uważa, że jest on nie tylko pracownikiem dobrym ale również „bezpiecznym” nie będzie bowiem szukał nowych wyzwań) w sytuacji trudnej dla firmy, w której zwiększa się nacisk na efektywność pracowników a środowisko staje się mniej wspierające, będzie bardziej skłonny do zmiany pracy i przejścia do innej firmy.
Sytuacje, które najczęściej prowadzą do tego, że zaangażowany w pracę pracownik nagle składa u pracodawcy wypowiedzenie powodując konsternację przełożonego są takie czynniki jak:
- pogorszenie się warunków pracy pod względem dostępnych budżetów czy wyposażenia stanowiska pracy
- przepracowanie, które spowodowane jest zwiększającą się ilością obowiązków
- niejasne cele do których dąży firma (w czasie kiedy firma miota się w obliczu kryzysu mogą obniżyć jasność działań firmy)
- mniejsze motywacja pracowników (przez premie i motywacje poza finansowe)
Jeśli manager nie zadba o lojalność pracownika względem firmy i opierając się na wierze w jego zaangażowanie w wykonywane obowiązki nie zacznie pracować nad zaangażowaniem w środowisko pracy, w czasie kryzysu może stracić najlepszych pracowników (historię taką opisała wczoraj nasza czytelniczka mq). Pozostaną Ci, którzy są mocno związani z pracodawcą i swoim środowiskiem pracy (kolegami, miejscem pracy) bądź ci którym jest wszystko jedno.
źródło:clemson.edu