Współpracownik pasywno – agresywny – jak sobie radzić?
06 września, 2011
Zachowania pasywno – agresywne to takie zachowania, w których agresja nie jest wyrażona wprost a zachowanie osoby zawiera również elementy biernego oporu. W pracy, współpracownik który wykazuje pasywno – agresywne zachowania to bardzo trudny we współżyciu kolega, który sprawia swoim kolegom wiele trudności i swoim zachowaniem sam wywołuje agresję. Po czym poznać, pasywno-agresywne zachowania?
Współpracownik, który jest pasywno – agresywny będzie:
- głośno narzekał na pracę, warunki pracy, swoje zadania czy pracę kolegów z pracy, nie kierując jednak komunikatu wprost do kolegi z pracy i nie obwiniając nikogo konkretnego (np. „znów jakiś debil zapomniał umyć kubka” lub „czy naprawdę nikt nie jest w stanie sensownie obsłużyć klienta?”)
- wyrażał swoją frustrację wobec pracy poprzez zaniedbywanie obowiązków nie wprost (np. poprzez przegapianie terminów, gubienie dokumentów, marnowanie czasu pracy w Internecie)
- wyrażał agresję wobec kolegów z pracy poprzez utrudnianie im życia (nie dzielenie się informacjami i wiedzą, przywłaszczanie wspólnego sprzętu biurowego, spychologię, plotkowanie)
- prezentował negatywizm wobec wszelkich prób usprawnienia pracy czy komunikacji, co w efekcie prowadzi do demotywowania reszty pracowników
Takie zachowania powodują, że z osobą o pasywno – agresywnym nastawieniu bardzo ciężko się pracuje, a ponieważ agresja nie jest kierowana wprost, trudno też poradzić sobie z taką osobą. Co możemy zrobić, jeśli mamy takiego „zatruwacza atmosfery” w swojej pracy?
- Ignorujmy narzekania i nie wdawajmy się w polemikę – to jedynie woda na młyn dla takiej osoby
- Przy głośno wyrażanych komunikatach w przestrzeń, można takiej osobie zwrócić uwagę, by doprecyzowała co konkretnie ma na myśli i wobec kogo kieruje swój zarzut
- Nie odbarczajmy współpracownika od pracy (np. pomagając mu by nie przegapił terminu – niech poniesie konsekwencje swojej niedbałości)
- Zachowajmy spokój w konfrontacji z taką osobą, nie dając wciągnąć się w gierki, narzekania, obmawianie innych
- Postarajmy się nie dać zdemotywować – to, że nasz kolega jest niezadowolony ze swojej pracy nie znaczy, że my również musimy tacy być. Uświadomienie sobie, że mamy do czynienia z trucicielem atmosfery znacznie podnosi morale.