Udawana praca–czy jesteś efektywnym pracownikiem?

W książce poświęconej organizacji pracy – „Fake Work”, autorzy (Peterson & Nielson ), wskazują na współczesny problem firm i organizacji – zbyt dużą ilość „udawanej pracy” i zbyt małą ilość pracowników, którzy rzeczywiście są w pracy zajęci i efektywnie wykonują swoje zadania – do której grupy należysz Ty?

Peterson & Nielson uważają, że aż 50% pracowników pracuje w „sposób udawany”. Nie znaczy to, że ludzie nie robią nic przez cały dzień. Mogą nawet sprawiać wrażenie najbardziej zaangażowanych i zajętych pracowników w firmie. Mimo jednak ciągłej bieganiny i narzekania na miliony spraw, które mają na głowie, pracownicy Ci, nie przynoszą swojej firmie korzyści i trudno wskazać, co w zasadzie robią.

Peterson & Nielson wskazują dwa najważniejsze obszary, które powodują, że pracownik, zamiast produktywnej pracy, wykonuje działania, które nie przynoszą firmie korzyści i sprawiają, że jego praca staje się niewystarczająco efektywna. Jest to:

Problem z efektywnością pracy nie sprowadza się jedynie do tego, na ile produktywnie pracuje pojedynczy pracownik. „Udawana praca” może bowiem dotyczyć każdego szczebla zarządzania, a im wyżej w hierarchii organizacji pojawia się ten problem, tym większe straty dla firmy. Jeśli bowiem to Twój przełożony nie potrafi priorytetyzować zadań, to Ty również będziesz pracował nieefektywnie, nawet jeśli swoje zadania umiesz odpowiednio rozłożyć. Dlaczego? Otóż dlatego, że przekazując ci zadania do wykonania, Twój przełożony nie połozy właściwego nacisku na to co musi być zrobione – w efekcie ty również nie jesteś w stanie oddzielić tego, co najważniejsze, od tego, co mało istotne.

Czy w swojej karierze zawodowej spotkaliście współpracowników, którzy bardziej udają niż pracują? A może macie takiego kierownika? Jakie metody stosujesz Ty, by wiedzieć które zadania są ważniejsze od innych?