Sztuka zaangażowania
Co sprawia, że pracownik angażuje się w firmę? Chce mu się pracować i rzeczywiście uważa firmę za miejsce dla niego ważne, w którym chce być i się rozwijać? Jim Haudan, autor książki „Sztuka zaangażowania” uważa, że potrzebnych do tego test 6 rzeczy.
Jakie czynniki sprawiają, że pracownik nie może być zaangażowany?
- Przeciążenie pracą,
- Brak zrozumienia zadań, jakie pracownik ma wykonać,
- Strach,
- Brak jasności co do celów całości (tzw. duży obrazek, którego pracownik nie widzi),
- Brak odpowiedzialności za powierzone cele,
- Brak dobrego lidera, który stawia czoła rzeczywistości.
Jeśli którakolwiek z tych 6 sytuacji pojawi się w firmie (lub u konkretnego pracownika), nie ma mowy, by mówić o tym, że będzie on pracownikiem zaangażowanym. Aby jednak szef zrozumiał, czy coś blokuje jego podwładnych przed zaangażowaniem, musi znaleźć czas i zastanowić się nad tym, czy w jego firmie, w odniesieniu do konkretnego pracownika, występują powyższe sytuacje. Problem w tym – jak mówi autor książki – że często sami szefowie nie są na tyle zaangażowani, by taki proces myślowy przeprowadzić.
A jak wy uważacie – czy zaangażowanie pracowników się wzbudza, czy też pracownik jest albo nie jest zaangażowany i nie zależy to od działań przełożonego?