Szkolenia w firmach – nie wiadomo czego mają nauczyć i czy nauczyły
Czy braliście kiedyś udział w szkoleniu finansowanym przez firmę? Przez pierwsze lata pracy, takie szkolenia mocno pracowników cieszą. Otwarci są na nie również pracownicy mniejszych firm, którzy rzadziej mają okazję do tego, by w takich uczestniczyć. Po kilku latach pracy i kilku lub kilkunastu szkoleniach, pracownicy tracą najczęściej motywację do udziału w takich spotkaniach. Twierdzą, że nie wiele się uczą i mało wynoszą. Skąd to poczucie?
Firma Develor Polska przeprowadziła analizę opinii na temat szkoleń, jaką mają działy HR. Czy szkolenia działają? A jeśli nie, to dlaczego nie uczą i z czego wynika to, że nie zawsze są efektywne?
Według specjalistów HR, szkolenia są mało efektywne, bo są za krótkie (trwają zwykle 1-2 dni), mało nastawione na praktykę, a uczestnicy nie uczą się pożądanych zachowań. Poza tym, już po szkoleniu, nie przywiązuje się wagi do tego, by uczestników szkolenia wspierać w tym, by nowe umiejętności wdrażali, oraz nie mierzy się rezultatów szkolenia. Zatem w zasadzie nie wiadomo, czy szkolenie czegoś nauczyło, czy też było zmarnowanym czasem. Często zdarza się też, że uczestnicy nie są zmotywowani do udziału w szkoleniu – to zaś bardzo przeszkadza w tym, by się czegokolwiek na szkoleniu nauczyć.
A jakie wy macie wrażenia po szkoleniach? Czy warto w nich uczestniczyć, czy są stratą czasu? Jeśli tak, to dlaczego?