Psychopaci i narcyzy – częściej niż psychiatryku spotkasz ich na miejscu swojego szefa
Masz czasem wrażenie, że Twój szef nie widzi świata poza własnym czubkiem nosa? Albo potrafi tak zamanipulować sytuacją, że każdy robi to, czego on chce, a potem to szef spija całą śmietankę? Być może trafiłeś na szefa narcyza lub psychopatę – statystycznie masz na to spore szanse.
Według psychologa Oliver’a James’a na stanowiska menadżerskie znacznie częściej dostają się osoby o psychopatycznych lub narcystycznych cechach osobowości. Prawdopodobieństwo tego, że szef jest psychopatą, jest 4 razy większe niż szansa na spotkanie psychopaty w innym środowisku. Badania mówią nawet, że wśród osób zdiagnozowanych jako osoby z zaburzeniami psychicznymi mniej jest osób o osobowości narcystycznej niż wśród menedżerów. O tym, że wśród szefów częściej też spotkamy osoby „makiaweliczne” nie warto nawet wspominać – w końcu takie osoby dążą do władzy, zatem na stanowiskach kierowniczych będzie ich zdecydowanie więcej niż na stanowiskach szeregowych.
Jak się ustrzec takich osób? Niestety jest to niezwykle trudne – o ile osoby narcystyczne wystarczy komplementować i dbać o to, by potwierdzać to, co sami o sobie myślą, o tyle osoby makiaweliczne i psychopatyczne są dość trudne w zauważeniu. Potrafią tak manipulować innymi, że nie orientujemy się, że jesteśmy zmanipulowani, zanim nie będzie już za późno. Jeśli zatem zbyt mocno przeszkadza ci biurowa polityka, to są szanse, że otaczają cię osoby, od których lepiej trzymać się z daleka.
Charakterystyczne cechy psychopaty w biurze:
Patologiczne kłamanie, brak empatii, umiejętność manipulowania innymi, brak poczucia winy i skruchy.
Charakterystyczne cechy narcyza w biurze:
Przekonanie o byciu osobą najmądrzejszą, najsprytniejszą, najlepiej radzącą sobie w określonych sytuacjach. Osoby te źle radzą sobie z krytyką, nie przyjmują jej, oraz nie uznają wyższości innych osób.
Charakterystyczne cechy osoby makiawelicznej w biurze:
Ogromna potrzeba posiadania władzy nad innymi, brak poddawania się czyjemuś zdaniu, ogromne umiejętności manipulacji, brak zaangażowania emocjonalnego (które jednak potrafią świetnie udawać). Nie wchodzą w bliższe relacje z osobami w biurze (chyba że mają cel w postaci nakłonienia kogoś by coś zrobił).