Przytulanie się w pracy ?
Wczoraj były Walentynki – a więc święto które wprowadza do naszych biur nieco uczucia radości i sympatii. Przy tej okazji zaczęłam się zastanawiać jak to jest z kontaktem fizycznym w biurze – czy się przytulamy i czy przytulać się w pracy wypada czy nie.
Psychologowie uważają, że kontakt fizyczny między ludźmi jest niezwykle ważny. Daje nam poczucie bliskości, wsparcie i pozwala budować relacje. . Przytulanie ma też wpływ na nasze zdrowie – pozwala obniżyć poziom stresu i ciśnienie krwi.
Szef, który ma w zwyczaju dotykać swoich podwładnych (np. poprzez delikatne poklepanie po ramieniu) jest odbierany jako bardziej przyjazny i jest tez bardziej lubiany przez zespół. Dotykiem możemy też wyrazić aprobatę dla naszego współpracownika. Z drugiej strony, dotyk to już przekroczenie intymnych sfer każdego z nas. Bycie w obrębie poniżej 20 cm odległości od drugiej osoby to wchodzenie w jej prywatną przestrzeń zarezerwowaną dla najbliższych – koledzy z pracy często się w tej przestrzeni nie znajdują.
Badania (amerykańskie oczywiście) mówią, że 7 na 10 przełożonych uważa, że dotykanie w pracy pracowników może zostać odebrane jako mobbing lub molestowanie – dlatego w pracy unikają tego typu bliskości. Dla pozostałych jest ono wyrazem aprobaty – a jak jest w waszej pracy? Unikacie kontaktu fizycznego czy może jest on naturalny w sytuacji w której pocieszamy kogoś lub gratulujemy sukcesu?