Produktywność w pracy a pora dnia
Czy przez cały dzień jesteście tak samo efektywni w pracy? A może macie takie chwile, w których nic Wam nie idzie albo praca ciągnie się nadmiernie i to, co w innej porze dnia zajęłoby Wam 30 minut trwa ponad godzinę? Zmienność w zakresie efektywności w pracy jest zupełnie normalna. I mimo iż część z nas ma chronotyp dzienny a część nocny (czyli część z nas jest skowronkami a część sowami, to i tak – według badań – najbardziej nieproduktywne, są godziny popołudniowe.
W zakresie produktywności w pracy, najbardziej efektywne, są godziny poranne – najmniej osób odczuwa wtedy zmęczenie i brak motywacji do pracy. Według badań przeprowadzonych w formie ankietowej na pracownikach, produktywność w ciągu dnia wygląda następująco:
- Zaledwie 10% osób uważa, że najmniej produktywną dla nich porą dnia są godziny poranne, między 8.00 a 10.00
- W godzinach od 10.00 do 12.00, spadek produktywności odczuwa zaledwie 4% osób.
- Dla 19% najgorszym okresem są godziny po lunchu – między 12.00 a 14.00
- 28% odczuwa największy spadek produktywności między 14.00 a 16.00
- Po 16.00 trudność z efektywnym wykonywaniem obowiązków służbowych ma aż 37% pracowników
Z ankiety widać wyraźnie – nadgodziny się nie opłacają, I to nie tylko dlatego, że część z nas nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, ale również dlatego, że nasza efektywność pracy pozostawia wtedy wiele do życzenia.
A jaki okres w ciągu dnia jest dla Was najgorszy, jeśli chodzi o tempo pracy i jej efektywność?