Po co się szkolimy?
Sporo firm – zwłaszcza większych, inwestuje w szkolenia dla swoich pracowników. Niestety, spora część tego nie robi. Po co w ogóle się szkolić i jaka motywacja do udziału w szkoleniach przyświeca pracownikom?
Trzy lata zabrał projekt badawczy Middlesex University, w ramach którego planowano określić między innymi warunki motywacji pracowników do podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych. Czy mamy już jasność dlaczego pracownicy chcą się szkolić?
- Dla 44% ważne jest podwyższenie efektywności w pracy oraz bycie bardziej skutecznym – głównie po to, by podnieść swoją wartość w firmie.
- 23% (a więc prawie co czwarty) chce się szkolić, by podnieść swoje kwalifikacje i zmienić pracę.
Pracodawca podnosząc kwalifikację pracownikowi poprzez szkolenia musi liczyć się z tym, że wartość pracownika na rynku pracy wzrośnie – w efekcie część pracodawców boi się szkolić – uważają bowiem, że kształcą kadrę dla konkurencji. Nie jest to w zasadzie bezzasadne, ale z drugiej strony, pracownik doceniany i dobrze wynagradzany tak od razu się nie zwolni, a poza ty pracodawca przejmując pracowników z innej firmy również „podbiera” komuś osoby wykształcone i doświadczone. Czy zatem strach przed ucieczką pracownika ma sens? Jak myślicie? Ilu z was poszło na szkolenie myśląc o tym, że po nim będzie łatwiej znaleźć pracę?