Plotkowanie pomaga walczyć z lenistwem w pracy
Czy plotkowanie może być korzystne? Okazuje się, że tak. Zwłaszcza dla osób, które są w pracy nieco leniwe. Dzięki plotkom pracują wydajniej (czyli w zasadzie plotkowanie jest dobre dla ich szefów).
Naukowcy z Holandii skupili się na zagadnieniu plotki biurowej, próbując zgadnąć czy może ona mieć jakie plusy. Okazało się, że są sytuacje, w których plotkowanie pozwala na wyzwolenie większej efektywności w pracy. Kiedy tak się dzieje?
Kluczem jest sytuacja, w której współpracownicy zaczynają plotkować na temat nieefektywnego i leniwego współpracownika. Wstyd związany z tym, że ktoś inny narzeka na to, jakimi jesteśmy nierobami, daje motywację (co prawda zewnętrzną) do tego, by zabrać się do nieco bardziej wytężonej pracy. Poza tym, zapobiega wykluczeniu pracownika z grupy społecznej – w takim sensie, że strach przed tym, by o nas nie plotkowano sprawia, że stajemy się bardziej uczynni i pomocni w pracy. Chcemy po prostu uniknąć tego, by stać się tematem plotek.
A czy wam zdarzyło się kiedyś być „na językach”? Jak sobie z tym poradziliście?