Pierwszy dzień w pracy? Siedź cicho i obserwuj
Pierwszy dzień w nowej pracy jest zawsze stresujący i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jest to niezwykle ważny dla Twojej kariery w nowej firmie dzień. Na szefie zrobiłeś już wrażenie (w końcu cię zatrudnił), ale musisz teraz zrobić również dobre wrażenie na pracownikach, a także bardzo szybko nauczyć się tego „jak działa firma”. Każda firma ma bowiem – poza oficjalną hierarchią dziobania, również nieformalne struktury i układy – im szybciej je rozpoznasz i zrozumiesz, tym lepiej dla Twojej kariery.
Pracownicy, którzy idą do pracy pierwszego dnia, niekiedy tak bardzo chcą zrobić dobre wrażenie na nowych kolegach, że stają się hiperaktywni i niezwykle zajmujący. Dopytują, angażują się, patrzą i sporo mówią o sobie. Tymczasem, dobre wrażenie zrobisz, pozwalając mówić innych (na pytania jednak odpowiadaj, inaczej wezmą Cię za mruka). Lubimy osoby, które pozwalają nam o sobie opowiadać a dodatkowo większe masz szanse na to, że Twój współpracownik uzna że jesteś cichy, bo zdenerwowany, niż nadmiernie gadatliwy, bo zestresowany. Nawet jeśli więc na stres reagujesz słowotokiem, postaraj się nad nim zapanować.
Uważne słuchanie współpracowników pozwala na jeszcze jedną ważną rzecz – poznanie atmosfery w firmie i nieformalnej struktury w biurze. Przez pierwszy tydzień, zwracaj uwagę na to, kto z kim wychodzi na lunch, kto z kim przychodzi do pracy, o kim Twoim koledzy z pracy mówią miło, a z kogo żartują. Dopytuj, do kogo najlepiej udać się po pomoc w różnych sytuacjach. Taka wiedza pozwoli Ci w przyszłości szybciej i efektywniej pracować i uniknąć faux pau (jeśli np. przy koledze zza biurka skrytykujesz „tą rudą Kaśkę z finansów, która nie ma gustu” a w odpowiedzi usłyszysz, że to jego żona…”)