Od czego zależy zaangażowanie pracownika?
Uważasz się za zaangażowanego pracownika? A może wprost przeciwnie – szef się ciebie czepia, uważa, że nie angażujesz się w firmę, a ty nie wiesz o co mu chodzi? Pamiętaj, że jeśli przyszłoby do zwolnienia jednego z dwóch pracowników, to każdy mądry szef, prędzej zwolni nieco lepszego ale słabiej zaangażowanego pracownika niż osobę oddaną firmie. Zaangażowanie zależy zarówno od firmy jak i od ciebie – czego potrzebuje pracownik, by móc się zaangażować?
Zaangażowanie pracownika zasadza się na dwóch obszarach (za Bakker 2007):
- warunkach pracy
- jego własnych zasobach
Aby pracownik mógł być zaangażowany, potrzebuje od firmy:
- samodzielności i autonomii w pracy
- informacji zwrotnych na temat swojej pracy
- wsparcia społecznego ze strony kolegów i przełożonego
- możliwości rozwoju
- wyjaśnienia sensu pracy i jej wpływu na całokształt działań w firmie
Jego własne zasoby muszą obejmować:
- optymizm i pozytywne nastawienie do pracy
- poczucie własnej skuteczności i szacunku do samego siebie
- energii do pracy
- otwartości na nowe doświadczenia
- poczucia, że jego praca ma sens
Jeśli któreś z tych elementów szwankują, pracownik ma problem z tym, by się w pracę angażować. Dla firmy, taki pracownik jest problematyczny – nie pracuje efektywnie, może odejść z firmy jeśli tylko natrafi mu się ku temu okazja, nie czuje się związany, zatem nie działa proaktywnie i nie ma inicjatywy. Jeśli czujesz, że masz problem z zaangażowaniem, to zobacz co możesz zmienić w swojej postawie lub czy czasem nie jest to winą środowiska w jakim pracujesz i zastanów się, co możesz zmienić, by angażować się mocniej- przełoży się to nie tylko na lepsze postrzeganie ciebie przez managera, ale również na Twoje własne poczucie szczęścia.