Nuda działa kreatywnie?
Podobno co czwarty pracownik biurowy nudzi się w pracy. Nuda wyzwala też złe zachowania w pracownikach (np. opryskliwość czy sabotaż pracy). Jak się jednak okazuje, odrobina nudy niesie też pozytywne elementy – pobudza kreatywność.
Naukowcy z University of Central Lancashire znaleźli związek między nudą a kreatywnością. Przeprowadzili w tym celu dwa eksperymenty. W pierwszym, badanych znudzono każąc wykonywać monotonną pracę (przepisywanie lub czytanie numerów z książki telefonicznej). Następnie badanym pokazano plastikowy kubek jednorazowy i poproszono o wymyślenie jak największej ilości zastosowań przedmiotu (standardowe ćwiczenie na kreatywność). W porównaniu z grupą kontrolną (czyli grupą, której nie znudzono przed kreatywnym ćwiczeniem) badani mieli znacznie więcej pomysłów, czyli wykazali się większą kreatywnością.
Dlaczego tak się dzieje? Naukowcy uważają, że kiedy wykonujemy nudne, rutynowe czynności, nasz mózg zaczyna „marzyć na jawie” – czyli tworzyć historie, obrazy, pomysły, by się czymś zająć. Jeśli po nudnym zadaniu dostaniemy zadanie twórcze, to nas mózg zacznie „atakować” zadanie ze zdwojoną energią – stąd większa kreatywność.
Jaki z tego wniosek dla osób szukających pracy? Może zanim zaczniecie wysyłać CV, najpierw zróbcie coś nudnego – np. sprzątnijcie mieszkanie – wasze CV może potem być znacznie lepsze i zwiększyć szanse na zatrudnienie.