Osobliwe zawody – stylista żywności
Chciałbyś zostać Jacykowem od marchewek i tortów? Zawód stylisty żywności, nie polega jednak bynajmniej na sprawnym i atrakcyjnym układaniu ziemniaków na targowym stoisku, lecz na wymagającej wyczucia estetyki i świetnego gustu, a także sporych umiejętności technicznych pracy nad wyglądem żywności, aby ta, efektownie prezentowała się na zdjęciach reklamowych i filmach reklamowych. Jeśli kiedykolwiek wydawało Ci się, że jesteś w stanie w warunkach domowych przygotować takie cappucino z torebki, jakie widujesz na reklamie – zapomnij o tym. Tak umieją tylko styliści żywności.
Brian Preston-Campbell to stylista żywności z Nowego Jorku. Dba o to, aby żywność prezentowana w reklamach telewizyjnych i na zdjęciach wyglądała imponująco. Często w użyciu, zamiast prawdziwych produktów, wykorzystuje akrylowe lub szklane modele. W użyciu są też różnorodne środki chemiczne i zastępniki, które pozwalają na to aby frytki się nie marszczyły, a piana na piwie nie opadała. Brian koloryzuje produkty, nabłyszcza owoce i przygotowuje całą aranżację tła zdjęcia. Po sesji zdjęciowej, obrabia zdjęcia tak, aby można było wykorzystać je w reklamie.
Dla kogo pracuje stylista żywności? Dla producentów żywności i dla agencji reklamowych którym producenci zlecają przygotowanie reklam. Najczęściej są to prace zlecone, choć niektórzy styliści mają stałe angaże. W Polsce pracuje kilku stylistów żywności (między innymi Joanna Sikora i Ewa Gębska)