7 sposobów na bycie niezastąpionym w pracy

rp_wino-praca.jpgNiezastąpiony pracownik to taki, który – nawet w czasie kryzysu – zostanie zatrzymany w pracy. To taki, któremu oferuje się podwyżki i premie i o którego się dba. To również taki, którego pozycja jest na tyle stabilna, że może nie tylko czuć się bezpiecznie, ale również może oczekiwać, że szefostwo będzie mu ufać. Jak stać się takim pracownikiem? Jest na to kilka sposobów.

1.Twoje cele muszą być celami szefa lub działu

football - soccer ball in goalNajważniejsza zasada w byciu niezastąpionym pracownikiem to pamiętanie o tym, że w pracy nie jesteś po to, by realizować własne cele, lecz po to, by realizować cele biznesowe działu i swojego szefa. O co w tym chodzi? Otóż zawsze priorytetem powinno być to, co jest priorytetem przełożonego. Przykładowo – jeśli masz do wykonania jakieś zadanie (bo np. umówiłeś się z kolegą, że mu pomożesz), a twój szef przychodzi do ciebie z prośbą o wykonanie prezentacji na najbliższe spotkanie, to nie ważne jakie masz aktualne zadania – twoim priorytetem staje się prezentacja. Oczywiście dobrze poinformować szefa, że możesz mieć w związku z tym opóźnienia w wykonaniu innych zadań (i przeprosić kolegę, że mu nie pomożesz), ale zadanie od szefa jest najważniejsze.

Jaki efekt daje takie postępowanie? Przede wszystkim buduje zaufanie szefa do ciebie, po drugie sprawia, że szef wie, że może ważne rzeczy powierzyć właśnie tobie, po trzecie pozwala ograniczyć mikrozarządzanie ze strony szefa, który ufa, że jeśli coś ci zlecił, to zostanie to wykonane.

Aby utrzymywać priorytety szefa i działu swoimi, musisz je znać – zatem jeśli nie wiesz, które zadanie jest najważniejsze – zapytaj. Po jakimś czasie będziesz umieć rozpoznawać priorytety.

2.Zawsze dotrzymuj terminów

deadlineNiedotrzymywanie umówionych terminów to największy błąd pracowników. Najczęściej wynika z nieumiejętnego oszacowania dostępnego czasu oraz tego, że w trakcie pracy wpadają nam dodatkowe zadania. Jak sobie z tym poradzić? Bardzo prosto – nigdy nie podawaj terminów jakie są według ciebie realne – zawsze dodaj dodatkowe 20% czasu. Dzięki temu po pierwsze masz większą pewność, że zdążysz, a po drugie od czasu do czasu możesz zaskoczyć szefa tym, że zdążyłeś przed wyznaczonym czasem. Pamiętaj, że szef nie siedzi w twojej głowie i przy twoim komputerze – nie wie co robisz cały dzień i jak bardzo zajęty jesteś. Pamięta tylko o tym,że zlecił ci zadanie w poniedziałek, ty obiecałeś zrobić je na piątek i oddałeś gotowe w czwartek! Jak efektywnym musisz być pracownikiem! Jeśli jednak obiecasz, że oddasz je na środę a nie zdążysz i wykonasz je w czwartek, to dla szefa będziesz pracownikiem niegodnym zaufania, nie weźmie on bowiem pod uwagę tego, że w międzyczasie zrobiłeś mnóstwo innych rzeczy.

3.Spraw, by pracownicy cię lubili

rp_lubienie-w-pracy.jpgChoć wydaje się to mało związane z biznesem, to bycie lubianym pracownikiem jest bardzo ważne. Po pierwsze redukuje ilość konfliktów, po drugie sprawia, że masz w nich wsparcie i możesz liczyć na ich pomoc, a po trzecie, szef 10 razy zastanowi się, czy pozbyć się pracownika, których inni darzą sympatią i cenią. Bycie lubianym pracownikiem nie ma minusów, za to ma sporo plusów.

4.Rozwijaj się (w kierunku jaki potrzebuje firma)

rp_rozmowa-pytania1.jpgJeśli zamierzasz rozwijać kompetencje i zdobywać nowe doświadczenia, to patrz przyszłościowo nie tylko pod kątem tego, co ty chcesz robić w życiu, ale również tego, czego będzie za niedługo potrzebować firma. Jeśli krążą słuchy o otwarciu filii w innym kraju, zacznij uczyć się języka, jeśli pracujesz jako HR a firma się rozwija zrób certyfikat trenera lub naucz się rozliczania czasu pracowników i pracy „twardego HR”. Oczywiście myśl o rozwoju własnej kariery, ale jeśli połączysz rozwój z tym, co planuje firma, to będziesz pracownikiem, którego łatwo przenieść ze stanowiska na stanowisko i w razie potrzeby uzupełnić braki personalne. A taki pracownik to skarb (którego na szczęście się nie zakopuje).

5.Skupiaj się na ważnych projektach

business chart showing successStaraj się tak kierować karierą, by móc brać udział w najważniejszych dla firmy lub działu projektach. Bądź za nie odpowiedzialny i doprowadzaj je do szczęśliwego finału. Nie ważne jak dużo małych projektów ukończysz – ważne to, jak istotny dla firmy z punktu widzenia biznesowego jest projekt, który realizujesz. Przykładowo – jeśli jesteś handlowcem – nie jest ważne to ile ofert wysłałeś, ale ile z nich zakończyło się sukcesem. Jeśli ty wyślesz ich 20 i podpiszesz 2 umowy, a twój kolega wyśle 5 i podpisze 3, to i tak on będzie bardziej ceniony – nawet jeśli ty napracowałeś się bardziej.

Jeśli nie dostajesz ważnych projektów, porozmawiaj z szefem i poproś o nieco bardziej odpowiedzialne zadania. Z własnej inicjatywy dołączaj się do projektów.

6.Utrzymuj porządek w dokumentach i zadaniach

rp_biurko-chaos.jpgW każdej chwili bądź gotowy na to, by odpowiedzieć na pytanie gdzie co jest i na jakim etapie jest projekt, w którym brałeś udział. To dowód na to, że czujesz się odpowiedzialny i masz rękę na pulsie. Jeśli nie ma cię w pracy, to osoby, które cię zastępują, muszą mieć ułatwione zadanie i być w stanie poprowadzić twoje zadania dopóki nie wrócisz. Takie działanie pokazuje, że jesteś odpowiedzialny i dbasz o swoje własne podwórko.

7.Słuchaj swojego przełożonego

rp_headhunter.jpgWygłaszaj własne opinie, poddawaj pomysły, ale nie doradzaj i nie sprzeczaj się z przełożonym. Najlepiej, jeśli uda ci się doprowadzić do sytuacji, w której szef wpada na najlepsze pomysły (lub przejmuje twoje) wtedy, kiedy jesteś w pobliżu. To wywołuje skojarzenie, że przy tobie, rzeczy dzieją się łatwiej. W pewnym momencie, twój przełożony zacznie sam zapraszać cię na zebrania i prosić o wsparcie – a kiedy to się stanie, będziesz dla niego niezastąpiony.

Czy macie jeszcze inne pomysły na to, jak stać się niezastąpionym pracownikiem?

Tagi: