Kiedy ładnie pachnie, jesteśmy dla siebie bardziej mili
Zdanie tytułowe może nie jest zbyt odkrywcze- łatwo się domyśleć, że kiedy pachnie brzydko, pracuje nam się gorzej. Naukowcy zwracają jednak uwagę, że zapach wyczuwalny jest lepszy dla pracownika niż brak zapachu – nie tylko można spowodować zapachem, że pracownicy będą popełniać mniej błędów, ale również, że będą dla siebie bardziej mili.
Badania nad zapachami prowadzą oczywiście Japończycy. Nie tylko dlatego, że aromaterapia zakorzeniona jest w kulturze tego kraju, ale również dlatego, że wysiłki Japończyków zmierzające do tego, by wycisnąć z każdego pracownika maksimum, nigdy się chyba nie skończą. W każdym razie, w Kraju Kwitnącej Wiśni odkryto, że niektóre zapachy mogą wpływać na wydajność pracy i koncentrację. Te odkrycia zainteresowały z kolei Kanadyjczyków i na Uniwersytecie w Toronto przeprowadzono eksperyment, z którego wynika, że po rozpyleniu odświeżacza powietrza w pokoju biurowym, ludzie stawali się bardziej dla siebie mili, pomocni i chętniej zgadzali się na prace w ramach wolontariatu. Dodatkowo stawali się też bardziej sprawiedliwi (np. przy decyzjach finansowych w grach pieniężnych).
No to co, lecimy do kiosku po aerozole i kominki zapachowe?
Jednocześnie badacze odpowiedzialni za te badania (Chen-Bo Zong i Katie Liljenquist) przeprowadzili kolejne badania porównawcze, w których zamiast dodatkowego aromatu, zredukowano ilość światła w pomieszczeniu. Okazało się, że mroczna atmosfera powoduje, że ludzie mniej kłamią dla własnych korzyści (oszacowano to na podstawie testu). W biurze trudno pracowałoby się przy świeczkach, ale jeśli w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, Twój potencjalny szef, zamiast górnego światła zapali nocną lampkę na biurku, a w powietrzu poczujesz zapach cytrusów, możesz założyć, że oczekuje on iż chętnie i szczerze zgodzisz się na pracę dodatkową w ramach wolontariatu…
Przy okazji, czy wiecie, że wręczenie komuś czegoś ciężkiego do ręki i zapytanie go ocenę jakiegoś zjawiska sprawia, że osoba ta ocenia to zjawisko jako bardziej istotne i ważniejsze? (Pamiętajmy więc aby nie prosić szefa o podwyżkę w chwili, kiedy w ręku trzyma coś o sporej wadze).
źródło badań: io9.com