Jak pracownicy niszczą wizerunek firmy w Internecie
Serwisy z opiniami na temat pracodawców długo w Polsce nie funkcjonują – zaledwie kilka tygodni wystarczy, aby pracodawcy przekonali się, że lepiej doprowadzić do zamknięcia serwisu internetowego niż walczyć z opiniami na swój temat, które prezentują pracownicy. Całkowicie jednak, zablokować opinii na temat pracodawców się nie da – pojawiają się na różnych formach internetowych i grupach dyskusyjnych. Jak bardzo pracownicy niszczą pracodawcom opinie?
Badanie w tym zakresie, oparte o analizę treści wypowiedzi pracowników, przeprowadziła firma doradczo – szkoleniowa RR Communication Consulting. W ramach badań, analizowano wypowiedzi pracowników na forach internetowych. Fora skupiały pracowników danych firm. O czym zatem rozmawiają na forach „firmowych” pracownicy?
Najczęściej wypowiedzi dotyczyły współpracowników – 16% (i funkcjonowania forum, co nie dotyczy bezpośrednio firmy). 11% wypowiedzi dotyczyło szykowanych zmian w firmie oraz kadry kierowniczej. Internautów interesowały też warunki pracy 98%), wynagrodzenie (7%), produkty i obsługa klienta (6%). Pozostałe tematy rozmów dotyczyły zwolnień, wewnętrznych procedur, rekrutacji i sytuacji firmy na rynku.
A jak mówimy o pracy?
Pracodawcy cieszyliby się, gdyby pracownicy publikowali wypowiedzi chwalące firmę i stanowiące jej reklamę zarówno jako producenta / dostawcy usług tudzież jako pracodawcy. Niestety, pracownicy nie są skorzy do zbyt entuzjastycznych opinii na temat firmy. Analiza tonacji wypowiedzi ujawniła, że prawie połowa (44% ) wypowiedzi, ma zabarwienie negatywne (czyli narzekamy). Neutralnych jest 25% wypowiedzi, mieszanych 22%, a pozytywnych zaledwie 9%. Oczywiście jest to w spójności z tym, co cechuje fora internetowe (częściej narzekamy niż chwalimy), co nie zmienia faktu iż w takich okolicznościach, wizerunek firmy pada.
W badaniu przeanalizowano też zabarwienie emocjonalne wypowiedzi w zależności od tematu, na który toczy się dyskusja – niestety nie znaleziono ANI JEDNEGO tematu,w którym wypowiedzi pozytywne przeważałyby negatywne. Najbardziej krytykowane są strategie i plany firmy, kadra kierownicza, wewnętrzne procedury oraz współpracownicy.
Jak widzimy kierownictwo?
Fora internetowe są miejscem, w którym pracownicy mogą odreagować stres związany z pracą. Widać to doskonale po tym, jakimi epitetami obarczani są kierownicy. Raport RR Communication Consulting przytacza zbiór najpopularniejszych określeń kadry kierowniczej – od tych łagodnych: „wodzowie, góra, jaśnie panowie, krawaty„ przez mniej miłe „bezproduktywni ludzie, jajogłowi nadzorcy niewolników, figuranci” po najbardziej dosadne „egoistyczne chamy, mobberzy, świnie, ch…e, d..owłazy” – co by nie mówić, nie kochamy swoich kierowników.
Fora internetowe spełniają funkcję buforu, na których pracownicy mogą odreagować stres i poczuć, że nie tylko oni czują się w firmie źle lub mają problemy. Pracownik może poczuć, że nie jest sam. Niestety, firmom nie podoba się niszczenie ich z trudem (i wielkimi kosztami) wypracowywanego wizerunku i przez nieostrożną wypowiedź na forum, można stracić pracę – warto więc uważać na to co, gdzie i jak się pisze o swoim pracodawcy.