Dlaczego szef nie chce słuchać?
Tłumaczysz swojemu managerowi, że lepiej zrobić jest właśnie tak, a on nadal swoje? Upiera się przy swoim zdaniu? Kompletnie Cię nie słucha? Cóż, to zupełnie naturalne – osoby na stanowiskach tak właśnie mają…
Badania psychologiczne nad osobami posiadającymi władzę (czyli również osobami na wysokich stanowiskach) mówią o tym, że ludzi ci mają większą pewność siebie oraz słuszności podejmowanych przez siebie decyzji. Przez to, są mniej otwarci na rady innych nawet wtedy, kiedy rady te są wstanie pomóc osiągnąć zakładane przez jednostkę cele oraz poprawiać jej wyniki.
W ramach badań przeprowadzono kilka eksperymentów. Okazało się, że:
- Osoby sprawujące władzę, są postrzegane przez swoich współpracowników jako mniej skłonne do akceptowania rad i nadmiernie pewne siebie.
- Osoby z większą władzą (wystarczy nawet, że osoby myślą tak o sobie – czyli nie musi to być jakaś duża władza, ważne, by podmiot miał poczucie że ją posiada), były mniej skłonne do akceptowania rad od innych osób.
- Wyższe poczucie pewności siebie sprawia, że osoby bardziej ufają własnym wyborom i mniej zawierzają radom od innych.
Co ciekawe, w ramach badań okazało się również, że osoby o dużym zaufaniu do samych siebie, które niechętnie słuchały innych częściej od osób dopuszczających rady innych osób podejmują decyzje mniej trafne.
Zatem jeśli Twój szef nie słucha Twoich rad, a potem okazuje się, że nie wszystko poszło dobrze i masz ochotę mu powiedzieć „trzeba było mnie posłuchać” – to jest to najzupełniej normalne i lepiej się przyzwyczaić.
źródło:workplacepsychology.net