Dbanie o zaangażowanie pracownika najważniejszym celem managera
Co sprawia, że jedna organizacja radzi sobie lepiej niż inna? Ogromny wpływ na to, jakie wyniki osiąga firma mają ludzie których zatrudnia. Ci zaś, pracują o niebo lepiej, jeśli są zaangażowani. Dbanie o zaangażowanie pracowników jest jednym z najważniejszych celów managera, ale wcale nie jest takie proste.
Psychologowie pracy, którzy rozpracowują różne teorie zarządzania stwierdzili ostatnio, że włączenie pracownika w proces zarządzania wyraźnie zwiększa zaangażowanie pracowników w wykonywanie zadania. Oczywiście nie chodzi o to, by każdą decyzję konsultować z każdym z pracowników, ale by kadra managerska zdawała sobie sprawę z tego, by w zależności od kompetencji pracownika umożliwić mu czynny udział w tym, co w firmie dzieje się na poziomie organizacji. Dzięki temu, pracownicy nie tylko chętniej pracują i wkładają w swoją pracę więcej energii, ale również rzadziej biorą wolne od pracy i rzadziej odchodzą od firmy.
Naukowcy stwierdzili, że managerowie dbać muszą o trzy warunki, które wzmacniają zaangażowanie:
- psychologiczne znaczenie – pracownik musi mieć poczucie, że jego praca coś znaczy dla całej firmy, że nie jest pracą pozbawioną sensu
- psychologiczne bezpieczeństwo – zadania, które pracownik otrzymuje muszą być przez niego postrzegane jako niezagrażające jego pozycji czy karierze (czyli mówiąc nieco prościej, mogą być wyzwaniem, ale nie mogą pracownika przytłoczyć)
- psychologiczna dostępność – czyli pracownik musi mieć zasoby emocjonalne, fizyczne i psychologiczne by realizować się w pracy (czyli praca nie może być ponad siły, nadto stresująca itd.).
Czy wasi managerowie dbają o wasze zaangażowanie, czy też w głowie mają jedynie waszą produktywność w pracy i cyferki waszej wydajności?