Dajesz czy bierzesz? Kim jesteś w pracy?
Masz tendencję do tego, by pomagać innym dookoła bezinteresownie? A może naturalnie przychodzi ci wmanewrowywanie innych w robienie tego, co do ciebie należy? Kim jesteś w pracy? Psycholog Adam Grant (który zdobył profesurę w wieku 32 lat!) uważa, że w środowisku pracy dzielimy się na trzy grupy – do której ty należysz?
Te trzy grupy w środowisku pracy to :
Osoby które dają – pomoc, wsparcie, uwagę. Nie dlatego, że widzą w tym korzyść, tylko dlatego, że tacy po prostu są. Takie osoby są w pracy lubiane, mają dużo przyjaciół i każdy chętnie z nimi współpracuje. Nie oczekują nagrody za swoją bezinteresowność i domagają się uwagi (choć w efekcie ją otrzymują).
Osoby, które biorą – to ludzie, którzy tak manipulują sytuacją, by inni robili wszystko za nich. Są w stanie przypisać sobie cudze zasługi, lub zwalić na innych swoją część pracy. Dzięki takim umiejętnościom, dość szybko pną się po szczeblach kariery wykorzystując zasadę „po trupach do celu”. Nie są lubiani, ale nie zawsze od razu zorientujemy się z kim mamy do czynienia.
Osoby, które są pośrodku – pomagają, ale dlatego, że wiedzą, że to się opłaca. Stosują strategię wymiany „dziś ja pomogę tobie, a jutro ty mnie” – takich osób w pracy jest najwięcej. Większość z nas przyjmuje taką właśnie strategię działania. Czy ona się opłaca? Niestety najmniej – ani nie pniemy się szybko po szczeblach kariery, ani nie jesteśmy bardziej lubiani niż inni.
A jaką strategię działania ty przyjmujesz?