Czy odchodząc ulejesz swoje żale?
Czy jeśli zdarzyło się wam zostać zwolnionym, ktoś zapytał Was o to jak się Wam pracowało w firmie? Chciał się dowiedzieć czy coś było nie tak, jak sobie wyobrażaliście w chwili zatrudnienia? Czy kogokolwiek interesowało wasze zdanie na temat firmy? I co najważniejsze, czy gdyby takie pytanie padło, udzielilibyście prawdziwej odpowiedzi? Firmy w Polsce, zwalniając pracowników rzadko kiedy są gotowe na to, by przeprowadzić rozmowę ze zwalnianym pracownikiem i poprosić go na koniec o opinię o firmie. A taka opinia mogłaby firmie dać nierzadko wiele do myślenia. Wydaje się, że strach pracodawców przed uzyskaniem prawdziwych informacji od strony pracownika jest spory – ale czy pracownik, nawet zapytany, byłby w stanie (i chciałby) powiedzieć prawdę? W marcu, w magazynie Personel i Zarządzanie ukazały się wyniki ankiety, w której pytano pracowników, czy odchodząc od firmy (w wyniku zostania zwolnionym) ujawniliby swoją opinię na temat plusów i minusów firmy.
Bycie zwolnionym z firmy nigdy nie jest miłe. Nawet jeśli po czasie zdamy sobie sprawę z tego, że była to najlepsza rzecz jaka mogła nas spotkać (a tak się zdarza, więc nie traćcie nadziei) to w trakcie samego zwolnienia jest nam przykro, czujemy się oszukani, jesteśmy źli bądź przerażeni. Teoretycznie więc, w wyniku złości na pracodawcę powinniśmy być bardziej skłonni do tego aby się „odgrywać” i powiedzieć mu co sądzimy o stosowanych w firmie metodach zarządzania, warunkach pracy itd. Tymczasem – jak wynika z ankiety – zaledwie 41% osób zdecydowałoby się na powiedzenie pracodawcy prawdy. Wziąwszy pod uwagę fakt, iż deklaracja w ankiecie to tak naprawdę zawyżone dane (często mówimy że coś zrobimy, ale kiedy przychodzi co do czego…) można założyć, że odwagę powiedzenia pracodawcy prawdy miałoby może 30% pracowników.
Jak myślicie, dlaczego tak jest? W końcu i tak już nie ma taki pracownik nic do stracenia. Przecież nie chodzi to o obrażenie pracodawcy czy wieszanie na nim psów, tylko szczerą opinię (np. „kiedy daje Pan premie w wysokości 30zł, to większość pracowników czuje się urażonych”, „szkoda że nigdy nie było imprezy integracyjnej”, „w firmie panuje nepotyzm”, „to duży plus, że pozwala Pan na szkolenia i inwestuje w nie” itd.)
Jak uważacie, dlaczego pracownik nie chce udzielić informacji zwrotnej pracodawcy?