Czy masz w pracy przyjaciela?
Czy spędzając w pracy 8 godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu można nawiązać ze współpracownikiem prawdziwą przyjaźń? Jak traktujemy naszych współpracowników? Czy kontakty z ludźmi z pracy ograniczają się jedynie do kontaktów zawodowych, czy może kolega z pracy może też stać się naszym powiernikiem? I na ile przyjaźń w pracy jest bezpieczna dla naszej kariery?
Kim są nasi współpracownicy? Czy znamy ich tylko profesjonalnie, od zawodowej strony, czy też z czasem, spędzając tak wiele czasu razem, zaczynamy się z nimi przyjaźnić? W badaniu przeprowadzonym przez firmę Randstad (na pracownikach USA) zapytano pracowników o przyjacielskie relacje w miejscu pracy. I choć większość pracowników uważa, że biuro to miejsce w którym przyjaźnie się zawiera (tylko 5% pracowników uważało, że w firmie nie mają nikogo, kogo mogliby nazwać swoim przyjacielem), to przyjaźń w miejscu pracy traktowana jest w różny sposób:
- 39% pracowników łączy życie zawodowe z prywatnym w aspekcie przyjaźni ze współpracownikami – koledzy z pracy zapraszani są na rodzinne obiady i wspólne wypady, w których uczestniczy również rodzina i inni znajomi.
- 37% pracowników rozdziela życie prywatne od zawodowego, przyjaźniąc się wprawdzie z innymi pracownikami, ale jedynie w zakresie zawodowym (oznacza to wprawdzie dyskutowanie z innymi pracownikami o własnych problemach, ale jedynie w kontekście pracy zawodowej, nie zaś prywatnego życia).
Jakie plusy i minusy może mieć posiadanie przyjaciela w pracy?
Zalety przyjaźni w pracy:
- przyjaciel może dać nam wsparcie i pocieszyć nas w sytuacji trudnej i stresowej w pracy (np. w sytuacji konfliktu z szefem)
- przyjaciel będzie bardziej skłonny pomóc nam w naszych obowiązkach niż osoba z którą łączą nas jedynie poprawne relacje zawodowe
- posiadanie w pracy przyjaciela poprawia komfort pracy i sprawia, że czujemy się bardziej zadowoleni z pracy
Minusy przyjaźni w pracy:
- ryzyko konfliktu interesów (w sytuacji kiedy przykładowo chcemy chronić przyjaciela, choć nie powinniśmy)
- nasza bliska przyjaźń z innym pracownikiem może powodować dyskomfort lub uczucie skrępowania u innych pracowników
- ryzyko bycia obiektem plotek – zwłaszcza w sytuacji przyjaźni damsko – męskiej
- utrata wiarygodności oceny pracy przyjaciela w oczach przełożonych oraz pozostałych pracowników
- konflikt na poziomie prywatnym z przyjacielem, może przenieść się na obszar zawodowy
- jeśli dzielimy się z przyjacielem prywatnym życiem, może to zmniejszać naszą efektywność pracy (zamiast o zadaniach rozmawiamy ze współpracownikiem o problemach z mężem)
Jak uważacie – warto się przyjaźnić z kolegą z pracy czy nie jest to bezpieczne? Macie przyjaciół w pracy? Dzielicie życie prywatne od zawodowego czy wasze rodziny znają waszych współpracowników? Podzielcie się z nami w komentarzach