Co sprawia, że „robimy więcej” w pracy?
Są firmy, w których pracownicy wykonują swoje obowiązki „od-do” i z chwilą wybicia 16.00 ewakuują się do domu. Jeśli nie mają czegoś do roboty – po prostu siedzą i czekają na nowe zadania. Z własnej inicjatywy – nie zrobią nic. Są też takie firmy, w których pracownicy z przyjemnością i zaangażowaniem zrobią coś więcej. Nawet jeśli ich szef ich o to nie prosi. Co różni jedną firmę od drugiej?
Takie pytanie postawili sobie badacze pracujący w firmie konsultingowej ETS. Na podstawie 3000 wywiadów ustalili, że są trzy czynniki, które decydują o tym, że pracownikowi chce się zrobić więcej dla firmy niż wymaga tego od niego przełożony czy zakres zadań. Co to za czynniki?
- Najważniejsze jest rozumienie celu własnej pracy oraz tego, w jaki sposób zadania jakie wykonuje pracownik wpisują się w cele firmy i w jaki sposób przyczyniają się do realizacji celów biznesowych. (93% pracowników uznaje to za najważniejszy czynnik)
- Przywództwo to druga najważniejsza rzecz- pracownicy muszą wierzyć w swojego szefa, szanować go i być dobrze zarządzanym zespołem. Jeśli tak jest, to działa to na 83% pracowników
- Ostatnim czynnikiem jest komunikacja – otwarta i szczera, która pozwala pracownikowi na wypowiadanie swoich sądów, opinii, zgłaszanie pomysłów, a nic w firmie co pracownika dotyczy bezpośrednio, nie dzieje się bez jego wiedzy. – Dla 74% pracowników, to kluczowy element życia firmy, który pozwala mu się zaangażować.
Zgadzacie się z tym? Czy pracowaliście kiedyś w organizacji, która stymulowała waszą inicjatywę?