Bezinteresowność w pracy nie popłaca
Zdarza wam się pomagać kolegom w ich pracy z własnej woli? Angażować w działania dla firmy mimo że nie jest to polecenie służbowe? Szef takie działania powinien docenić,ale jednocześnie ryzykujecie, że nie będzie lubiani w pracy.
W „Journal of Personality and Social Psychology” opublikowano badania, które wykazują, że bezinteresowność nie jest w pracy najlepszą strategią na to, by budować swoją karierę i pozycję wśród kolegów i koleżanek. Takich osób, które spontanicznie pomagają innym po prostu nie lubimy. Dziwne prawda? Dlaczego tak się dzieje?
Otóż naukowcy uważają, że winą jest tu fakt iż przy takich osobach wypadamy gorzej. Po prostu podnoszą one poprzeczkę tak wysoko, że jeśli sami nie jesteśmy skłonni do bezinteresownej pomocy, to nie mamy szans na to, by przebić wrażenie jakie robią. I w efekcie takich osób chcemy się z zespołu pozbyć.
Coś w tym jest – jeśli np. nasza koleżanka z pracy będzie codziennie bez problemu zostawać po pracy 2 godziny dłużej w firmie by kończyć zadania to nawet nasze poświęcenie do tego, by zostawać w pracy dłużej o godzinę, nie wywrze na nikim żadnego wrażenia.
Naukowcom udało się również odkryć to, że nie ma tu znaczenia ani rodzaj zadania ani to, czy osoba ta pracuje na wspólne dobro całego zespołu czy na określone zadanie – po prostu takie osoby nas drażnią.