7 rzeczy, których nie wolno ci zrobić na firmowej imprezie wigilijnej
Przed nami kilka ostatnich dni do świąt – czas, w którym najczęściej odbywają się firmowe imprezy wigilijne. Sposób na spotkanie z kolegami z pracy i miłe spędzenie czasu, ale jednocześnie moment, w którym losy twojej kariery mogą stanąć na włosku, jeśli zdarzy ci się podczas imprezy wpadka, która nie spodoba się twojemu szefowi. Jakich zachowań unikać i dlaczego mogą one negatywnie wpłynąć na twoją karierę?
1.Plotkowanie i obmawianie kolegów
Wspólne siedzenie przy jednym stole sprzyja rozmowom na temat pracy i … współpracowników. Zwłaszcza tych, którym nie udało się na firmową imprezę dotrzeć. Innymi słowy mówiąc, podczas firmowych imprez często i chętnie rozmawia się na temat osób, które wszyscy znają, a których aktualnie nie ma przy stole. Bardzo łatwo w czasie takiej rozmowy – zwłaszcza jeśli masz tendencje do plotkowania – powiedzieć coś, co potem odbije się czkawką. Bo zawsze znajdzie się ktoś, kto przekaże nieobecnemu, co się o nim mówiło. Jeśli zatem w twoim otoczeniu pojawi się temat nieobecnego kolegi, to albo się po prostu nie odzywaj (za to uważnie słuchaj), albo mów o nim jedynie w pozytywach. Plotkarze nie są lubiani i zawsze – prędzej czy później – tracą.
2.Zbytni luz
Balansowanie między korporacyjną sztywnością a świątecznym luzem na imprezie firmowej wcale nie jest łatwe. W teorii powinno być miło, to czas na rozluźnienie i zabawę. Z drugiej strony, przekraczanie granicy może odbić się negatywnie na postrzeganiu twojej osoby. Pamiętaj zatem, by w każdym momencie trzymać się w ryzach i nie zapominać o tym, że jednak nie jesteś na imprezie z przyjaciółmi, tylko ze współpracownikami i przełożonymi.
3.Nadmierna ilość alkoholu
Dla jednego będzie to ilość kilku piw, dla innego lampka wina. Zanim wyjdziesz na imprezę, ustal ile możesz wypić bazując na twoich osobistych doświadczeniach i odporności na alkohol jaką masz. Upicie się na imprezie (a nawet tzw. podchmielenie, które sprawia, że stajesz się bardziej głośny i rubaszny), to zdecydowanie nie jest efekt, jaki chcesz osiągnąć. Nawet jeśli twój szef pije, to i tak lepiej trzymać się na baczności i nie przekraczać granicy, która doprowadzi cię do tego, że powiesz za dużo, lub zrobisz coś nieodpowiedniego.
4.Rzucanie się na jedzenie
Na firmowych imprezach wigilijnych, zazwyczaj również jemy. Pamiętaj, by przed wyjściem na imprezę zjeść coś lekkiego. Dzięki temu nie usiądziesz do stołu wygłodniały niczym wilk i nie rzucisz się na jedzenie. Sposób w jaki zachowujesz się przy stole świadczy o twojej klasie – nie mów z pełnymi ustami, wycieraj je przed sięgnięciem po szklankę z napojem i stosuj zasady savoir vivre.
5.Podrywanie współpracowników
Imprezy firmowe to okazja do nawiązania bliższych znajomości ze współpracownikami. Dla niektórych pracowników bardzo bliskich. Opowieści o tym, co dzieje się na imprezach pracowniczych, słyszałeś pewnie nie raz. Nawet jednak jeśli podoba ci się koleżanka czy kolega z pracy, zostaw próbę umówienia się na kawę na inną okazję. Pamiętaj, że na imprezie pracowniczej są zawsze ludzie, którzy obserwują towarzystwo i wyciągają wnioski – twoje zaloty mogą być zauważone przez ludzi, którzy wykorzystają potem swoje obserwacje przeciwko tobie.
6.Spoufalanie się z szefem
Rzeczowa i ciekawa rozmowa z przełożonym zostanie dobrze zapamiętana i pozwoli ci nawiązać z szefem lepszy kontakt. Jeśli jednak dasz się ponieść emocjom i zaczniesz wylewać szefowi swoje żale, to miej pewność, że po świętach będzie je pamiętał. Nie poklepuj też szefa po ramieniu i nie proponuj „brudzia”. Jednakże jeśli to on go zaproponuje – reaguj odpowiednio i nie odmawiaj (nadal jednak, uważając z alkoholem). Zasada na imprezach integracyjnych jest taka, by zawsze być bardziej trzeźwym od szefa (a jeśli szef nie pije, to nie pijesz i ty) i by nie zachowywać się bardziej „luźnie” on niego.
7.Rozmowy na drażliwe tematy
Podczas firmowych spotkań rozmawia się nieco o pracy a nieco o rzeczach prywatno – społecznych. Staraj się brać aktywny udział w dyskusji, ale unikaj tematów, które mogą być drażliwe lub kłopotliwe (polityka, pieniądze, religia). Staraj się też ograniczać z opowieściami o sobie. Tak naprawdę, jeśli chcesz być lubiany, to najlepiej jeśli słuchasz. Ludzie uwielbiają mówić o sobie i pozwolenie im na to, daje im poczucie, że świetnie spędzają czas w doborowym towarzystwie. Nie musisz zatem być mistrzem ciętej riposty czy najbardziej wygadaną osobą – wystarczy, że zadasz kilka pytań i pozwolisz mówić innym.