6 powodów da których nie ufamy przełożonym

Nie masz zaufania do swojego przełożonego? Nie dobrze – oznacza to, że będzie ci bardzo trudno efektywnie pracować a współpraca może się nie układać. Brak zaufania nie tylko zmniejsza Twoją motywacje do pracy, ale również powoduje, że czujesz się w pracy źle a poziom stresu rośnie. Z jakich powodów nie ufamy swoim szefom? Jakie błędy popełniają, które powodują, że ich pracownicy im nie wierzą?

1.Brak umiejętności przyznawania się do własnych błędów.

Nie ma ludzi nieomylnych. Zdarza się to nawet szefom. Wysokiej klasy manager, jeśli okaże się, że popełnił błąd potrafi się do tego przyznać i otwarcie o tym powiedzieć, a nawet przeprosić osoby, które miały odmienne zdanie i zostały skrytykowane. Zaledwie 19% pracowników uważa, że ich szefowie potrafią przyznać się do błędów. Co jednak ciekawe, kiedy to pytanie zadano managerom, aż 89% z nich uważało, że nie mają z tym problemu. Gdzieś tu jest rozbieżność, prawda?

2.Przyłapanie managera na kłamstwie.

Prawdopodobnie wydarzenie, które najszybciej wywołuje utratę zaufania. Zupełnie tak jak w życiu prywatnym kiedy okaże się, że zostaliśmy przez kogoś okłamani i tracimy do tej osoby zaufanie, to w przypadku, jeśli zrobi to nasz szef, zaufanie tracimy niemalże natychmiastowo. Jeśli zaś szefowi zdarza się to co jakiś czas, to szanse na odbudowywanie zaufania są praktycznie żadne. Efektem utraty zaufania z tego powodu jest nie tylko powątpiewanie we wszystko co mówi szef, ale również brak motywacji do tego, by się w prace angażować.

3.Niespójność lub brak konsekwencji.

Dziś masz pracować nad priorytetowym projektem A, ale jutro priorytetowy staje się projekt B? Za tydzień znów A, ale dwa dni później szef jest zły, że projekt B jest nieskończony? Co piąty projekt przepada zaś w pomroce dziejów?  Taka niekonsekwencja powoduje to, że pracownicy nie widzą co mają robić, które zadania są najważniejsze, z czego będą rozliczani. Z czasem nie są w stanie zaangażować się w jakiekolwiek zadanie, bo są przekonani o tym, że ich szef jeszcze 10 razy zmieni zdanie, więc nie warto robić tego dobrze od początku – bo po co marnować czas i energię.

4. Niezaangażowanie w dział i pracowników

Trudno oczekiwać od pracowników tego, że będą zaangażowani jeśli ich przełożony sam nie wykazuje zaangażowania lub robi to jedynie wtedy, kiedy jego przełożeni patrzą. Brak zaangażowania szefa przejawia się również tym, że nie ma zielonego pojęcia na temat tego co się dzieje w dziale i w jaki sposób pracownicy sobie radzą. W takich sytuacjach pracownicy uważają, że ich przełożony jest niekompetentny, a jako taki traci zaufanie – od przełożonego oczekujemy bowiem tego, że będzie przewodnikiem stada. Jeśli zaś przewodnik nie wie ani gdzie stado zmierza ani kto w nim jest to o zaufaniu nie może być mowy.

5.Brak stania po stronie pracownika

Szef, który zawsze stoi po stronie klienta bądź innych osób i nigdy nie bierze w obronę pracownika, a nawet nie zadaje sobie trudu by wysłuchać jego opinii nie będzie cieszył się zaufaniem. Takie szef rozczarowuje. Pracownicy nie  czują się bezpiecznie, nie mają poczucia, że zostaną zrozumiani i w efekcie nie maja problemów z tym, by zwalać winę na innych lub po prostu swojego szefa kłamać.

6.Zmienność nastrojów

Szef, który jeśli wzywa pracownika na dywanik to nigdy nie wiadomo czy po to, by pochwalić czy zganić to szef, który nie budzi zaufania poprzez swoją niestabilność i niemożność przewidzenia tego, w jakim nastroju będzie i czy tym razem zrobiliśmy cos dobrze czy źle. Spotkania z takim szefem są źródłem nieustającego stresu dla pracownika, który nie mając jasności tego, jak powinien się zachowywać próbuje odczytać nastrój szefa i się do niego dopasować. W efekcie energia pracownika kierowana jest na szefa a nie na zadanie.

Czy mieliście kiedyś szefa, któremu nie ufaliście? Jak sobie z tym poradziliście? Czy w ogóle można temu jakoś zaradzić czy pozostaje jedynie zmiana pracy?

Tagi: