5 powodów dla których warto dzielić się wiedzą z innymi
Przekazywanie wiedzy między pracownikami, to dla każdej organizacji niezwykle ważna kwestia – pozwala zatrzymać wypracowane idee nawet wtedy, kiedy pracownicy którzy je do firmy wnieśli, już w niej nie pracują. Przekazywanie wiedzy umożliwia również szybszy rozwój zarówno pracowników, jak i całej organizacji – dzięki temu nikt nie musi wymyślać koła na nowo.
Z badań Dawida Zweiga wynika, że pracownicy niechętnie dzielą się między sobą wiedzą. Boją się konkurencji, oceny i przede wszystkim nie wierzą w to, że jeśli będą dzielić się wiedzą, to ich zaangażowanie zostanie przez management docenione. Tymczasem dzielenie się wiedzą ma kilka profitów, których nie powinniśmy ignorować.
1.Szybciej wykonane zadania
Dzięki dzieleniu się wiedzą – np. w zakresie tego jak wykonać dane zadanie, albo gdzie można znaleźć materiały, które w tym pomogą, zadania w pracy wykonywane są szybciej i można więcej zrobić w danej jednostce czasu. Po co? Otóż po to, by dział osiągał większe sukcesy, co przekłada się na budżety dla działu i premie dla jego pracowników. Dobrze funkcjonujący dział to również bardziej zadowolony manager, a dzięki temu mniejsza ilość frustracji i stresu dla pracowników.
2. Lepsza atmosfera w pracy
W organizacjach, w których pracownicy dzielą się posiadaną wiedzą panuje lepsza i bardziej otwarta atmosfera. Pracownicy są dla siebie milsi, rzadziej pojawia się mobbing i cały team pracuje w większym stopniu zespołowo. Atmosfera pracy to nie jest byt sam w sobie – na to, jaka panuje atmosfera w danej firmie czy dziale składa się zarówno kultura organizacji jak i to, jak pracownicy odnoszą się do siebie nawzajem. Jeśli w kontaktach ze współpracownikami panuje życzliwość i zaufanie, to atmosfera staje się po prostu lepsza.
3.Szansa na awans managerski
Jeśli jesteś pracownikiem nastawionym na to,by się dzielić wiedzą,masz większe szanse na awans managerski. Dlaczego? Bo widać to, że jesteś nastawiony na ludzi oraz na realizację zadań. Wspierasz ich i pozwalasz na indywidualny rozwój. To są zaś cechy, których oczekuje się od managera. Przy wyborze pracowników do awansu znaczenie ma nie tylko kwestia tego czy dobrze realizują swoje obowiązki,ale przede wszystkim to, czy są w stanie z podwładnych wydobyć najlepsze cechy. Jeśli pomagasz innym i osiągasz w przekazywaniu wiedzy sukcesu to są to przesłanki do tego,by założyć, że z podwładnymi będziesz sobie dobrze radzić.
4. Wiedza w rewanżu
Dzielenie się wiedzą zapewnia otrzymanie wiedzy w rewanżu od pracowników, którym pomogliśmy w trudnościach. Dzięki temu nie tylko łatwiej nam wykonywać nasze obowiązki, ale również znacznie szybciej uczymy się i rozwijamy. Warto tu pamiętać o tym, by nie wykonywać za współpracowników pracy a jedynie wspierać ich doświadczeniem i dostarczać niezbędnych narzędzi.
5. Samorealizacja
Na szczycie piramidy potrzeb Maslowa znajduje się samorealizacja. U niektórych osób jej zaspokojeniem może być właśnie dzielenie się wiedzą. Poprzez rolę mentora i osoby, która stawia się w roli eksperta zaspokajamy swoją potrzebę uznania (niższą niż samorealizacja) i mamy przekonanie o tym, że nasza praca jest ważna i komuś potrzebna. Jeśli zatem odczuwasz wypalenie zawodowe to sprawdź czy np. jeśli zaczniesz przekazywać to co wiesz innym nie odmieni Twojego podejścia do wykonywanego zawodu.
Oczywiście, dzielenie się wiedzą może nieść za sobą ryzyko. Możemy np. podzielić się świetny pomysłem na usprawnienie z kolegą z pracy, który następnie przedstawi nasz pomysł szefowi jako swój. On zyska – my stracimy pomysł. Jak zatem dzielić się wiedzą, by odnieść z tego tytułu korzyść a nie stratę?
- Dziel się wiedzą publicznie – w ramach firmowych wiki (lub innych narzędzi służących do dzielenia się wiedzą) lub podczas zebrań, w trakcie których generowane są pomysły na nowe projekty lub usprawnienia w dziale.
- Zapisuj nowe projekty, które przychodzą ci do głowy na firmowym komputerze, zawsze będziesz miał dowód na to,że innowacja była Twoim pomysłem.
- Zwracaj uwagę na to, jak współpracownicy wykorzystują wiedzę, która im przekazujesz.