10 tematów, których warto unikać w rozmowie z kolegami z pracy
Współpracownicy to niezwykle ważna część pracy – dzięki nim nasz dzień w pracy może być milszy, a zadania łatwiejsze. Może też być tak, że to przez współpracowników z niechęcią przychodzimy do pracy, a jeden z nich odpowiada za to, że w tym roku nie awansowaliśmy. Praktycznie większość pracowników chciałaby mieć dobre stosunki z resztą zespołu – i choć na te relacje wpływają nie tylko nasze rozmowy, ale też nasz stosunek do współpracowników i to co robimy, warto pamiętać o tym, aby unikać w rozmowie niektórych tematów, które mogą spowodować, że współpracownik radykalnie zmieni o nas zdanie (z lepszego na gorsze). Tym bardziej warto ich unikać im jesteśmy młodsi stażem i o naszych współpracownikach jeszcze niewiele wiemy.
1. Poglądy polityczne lub religijne
Są osoby dla których polityka lub religia nie są tematami ważnymi. Są jednak ludzie, którzy uważają te obszary za integralną część swojego życia. Jeśli przy okazji mają tendencję do dzielenia świata na biało – czarny, to rozmowa w tym temacie może być naprawdę trudna. Jeśli okaże się, że jesteś w opozycji, możesz pożegnać się z wizją dobrej współpracy i poparcia w tym co robisz – dlatego tematów religijnych i politycznych lepiej unikać, lub… poczekać aż druga osoba zdradzi się ze swoimi i wtedy zadecydować, czy warto mówić o swoich, czy też zgrabnie wycofać się z tematu.
2. Tematy z kręgu dyskryminacji
Opowieści o tym jak to gardzisz homoseksualizmem warto pozostawić dla siebie. Nawet jeśli wydaje Ci się, że twój kolega z pracy na 100% nie jest gejem, może okazać się, że to tylko poza. Wiele osób heteroseksualnych, którzy przyjaźnią się z homoseksualistami jest również mocno uczulonych na punkcie ich dyskryminacji – takie osoby mogą mieć ogromną trudność z zaakceptowaniem Twojej pogardy. Oczywiście sytuacja działa również w drugą stronę – jeśli trafisz w środowisko nie akceptujące odmienności, lepiej nie krzyczeć na cały głos, że ci ona nie przeszkadza (oczywiście, jest to w pewnym sensie tchórzostwo, ale za to bezpieczne). Nie musisz wprawdzie zaprzeczać swoim poglądom, ale w pracy nie czas i miejsce na polemiki. To samo tyczy się innych tematów związanych z dyskryminacją – dyskryminacji na tle rasowej czy płciowej.
3. Uposażenie i premie
W większości firm wynagrodzenie pracowników jest sprawą tajną. Mimo wszystko pracownicy często dzielą się takimi informacjami, co w efekcie prowadzić może do wielu frustracji i problemów. Dopóki nie wiesz, ile zarabia Twój kolega z biurka obok, najczęściej nawet to, że czasami się w pracy obija, nieszczególnie ci przeszkadza, ale kiedy już wiesz, że zarabia on 300 zł od Ciebie więcej, jego niedociągnięcia często zaczynają być dla Ciebie ogromne. Dla pracodawcy zaś argument taki, że chcesz podwyżkę, bo Karol zarabia więcej najczęściej nie jest żadnym argumentem.
4. Narzekanie na pracę
Choć wspólne narzekanie na pracę może być sposobem na redukcję stresu w gruncie rzeczy jest dość niebezpieczne. Po pierwsze stwarza okazję do tego, by Twój kolega mógł próbować ratować swoją skórę ujawniając Twoje narzekanie (tak się dzieje zwłaszcza w środowiskach o wysokim poziomie rywalizacji), po drugie zaś, grupowe narzekanie jest po prostu niekonstruktywne – demotywuje nas i przygnębia a nie zachęca do działania w kierunku zmiany na lepsze.
5. Choroby i przypadłości
W tym, że raz na czas poskarżysz się na ból głowy nie ma niczego zdrożnego, ale opowiadanie kolegom z pracy o bolesnych miesiączkach, problemach z wypróżnianiem czy egzemie na stopie, nie zachęca do tego, by nawiązywać z Tobą bliższe relacje. Jeśli Twoja choroba nie wpływa na jakość wykonywanej przez Ciebie pracy, nie warto omawiać takich tematów z kolegami z pracy – od tego masz prywatnych przyjaciół.
6. Plany ciążowe
Firm przyjaznym mamom nie ma niestety zbyt wielu i nadal zbyt mało szefów ucieszy się na wieść o tym, że pracownica spodziewa się dziecka. Jeśli zaczniesz opowiadać o swoich planach jeszcze przed zajściem w ciąże może okazać się, że zachodzić, będziesz już na bezrobociu.
Jeśli coś przeszkadza ci w Twoim współpracowniku w kwestiach zawodowych, zamiast opowiadać o tym innym, porozmawiaj z tą osobą. Jeśli zaś osoba ta denerwuje cię prywatnie (nie podoba Ci się jej styl ubierania się, zachowanie, postawa), to staraj się zachować te opinie dla siebie – może okazać się, że starasz się dzielić je z osobą, która tego współpracownika bardzo lubi.
8. Styl życia w zakresie finansów
Choć finanse nie są jedynym powodem dla którego pracujemy, są dość istotną częścią naszego pracowniczego życia. Pamiętaj, że opowiadanie o tym, że właśnie kupiłeś drugie już mieszkanie, świetny samochód czy jedziesz na wakacje na Malediwy – podczas gdy Twoi koledzy ledwo są w stanie pojechać w Bieszczady, zazwyczaj wzbudza zwykłą zazdrość (a może nawet zaowocować podejrzeniem o łapówkarstwo lub kradzież). Nawet jeśli Ty zarabiasz w pracy na waciki a to Twój partner odpowiada za Wasz finansowy sukces nie opowiadaj o tym głośno.
9. Plotki
Uwielbiamy plotkować (w przeważającej większości). Biuro jest zaś świetnym miejscem na plotkowanie – niestety, managerowie bardzo szybko uświadamiają sobie kto jest największym plotkarzem w firmie, a i inni pracownicy stają się wobec tych osób ostrożni. Staraj się więc zarówno nie plotkować, jak i nie słuchać plotek – kiedyś przecież mogą dotyczyć również Ciebie.
Bardzo często okazuje się, że jeśli zamierzasz szukać nowej pracy będąc jednocześnie na ciepłej posadce w swojej firmie i podzielisz się ta informacją z kolegą z pracy, musisz szukać nowej pracy w trybie pilnym. Jeśli rzeczywiście chcesz zmienić pracę – zrób to, ale nie opowiadaj o swoich planach. Plotka w biurze biegnie bardzo szybko i ani się zorientujesz, jak otrzymasz wypowiedzenie (lub ominie Cię kwartalna premia – nie inwestuje się przecież w pracownika na wylocie…)
Dobry kontakt ze współpracownikami to niezwykle istotny element biurowego życia – pomaga nam przetrwać trudne chwile i sprawia, że życie w firmie jest po prostu bardziej ciekawe i miłe. Nie zepsujmy sobie tego już na starcie.