10 powodów dla których warto być szczęśliwym w pracy
Za co najczęściej otrzymujemy podwyżki? Za wzrost produktywności, zdobycie nowego kontraktu, lepsze wykonywanie swoich obowiązków. A jak najlepiej podnieść swoją efektywność? BYĆ SZCZĘŚLIWYM. Okazuje się, że osoby które są szczęśliwe, są bardziej produktywne, od smutasów i w efekcie więcej zarabiają – nie mówiąc już o tym, że wiodą po prostu lepsze życie.
Oto 10 powodów dla których osoby szczęśliwe są bardziej produktywne w miejscu pracy:
-
Osoby szczęśliwe lepiej współpracują z innymi
-
Osoby szczęśliwe są bardziej kreatywne
-
Osoby szczęśliwe mają tendencje do rozwiązywania problemów, a nie nurzania się w rozpaczy.
-
Osoby szczęśliwe mają więcej energii
-
Osoby szczęśliwe to optymiści
-
Szczęśliwi ludzie są bardziej zmotywowani
-
Szczęśliwi mniej chorują
-
Osoby szczęśliwe, szybciej się uczą
-
Osoby szczęśliwe mniej martwią się o popełniane błędy
-
Osoby szczęśliwe podejmują bardziej trafne decyzje
Czy chętnie prosisz o pomoc kolegę który ciągle narzeka na swoją pracę? Czy dzielisz się pomysłami z osobą, której nigdy nic się nie podoba i jest największym malkontentem w naszym układzie słonecznym? No właśnie…
Lepsza współpraca z innymi, tonie tylko relacja pracownik- pracownik, ale również szef- podwładny, czy sprzedawca – klient. Od kogo prędzej coś kupisz? Od miłego i uśmiechniętego sprzedawcy, który widać że cieszy się tym co robi, czy od znudzonej „bufetowej Helenki”, która podczas rozmowy zdążyła 8 razy popatrzeć na zegarek?
Badania psychologiczne wykazują że osoby które są w pozytywnym nastroju, mają tendencję do szerszego spojrzenia na otaczającą ich rzeczywistość, zauważają więcej szczegółów i są bardziej skłonne do znajdowania niestandardowych rozwiązań. A ponieważ nie ma pracy w której nie przydaje się kreatywność – im bardziej pozytywny nastrój, tym większa szansa na ciekawy, innowacyjny pomysł.
Pozytywne nastawienie i poczucie szczęścia, to również bardziej optymistyczna postawa względem świata i innych. W efekcie łatwiej osobie szczęśliwej rozwiązać problem. Trudność nie powoduje u niej zapaści emocjonalnej i nie hamuje działania.
Osoba szczęśliwa jest też mniej skupiona na sobie i nie przyjmuje wszystkiego tak bardzo personalnie.
Nic dodać, nic ująć. Jeśli jesteś szczęśliwy, to wracając z pracy możesz jeszcze: wyjść z psem/iść do kina/ spotkać się z przyjaciółmi/ ugotować obiad/pograć w karty / posłuchać muzyki / zrobić pranie / pójść na pokaz tańca z ogniem – i jeszcze nie będziesz zmęczony. Jeśli jesteś smutny i przygnębiony, to co możesz zrobić po powrocie z pracy, to co najwyżej pójść spać.
Optymista ma zaś większe szanse na osiągnięcie sukcesu. Bynajmniej nie chodzi tu o tzw. hurra-optymizm, kiedy podejmuje się decyzje bez przemyślenia, zupełnie spontanicznie, ale o wiarę we własne siły i wiarę w szanse na powodzenie kolejnego przedsięwzięcia.
Więcej energii, optymistyczne spojrzenie, chęci – to wszystko wpływa na poziom motywacji. Im większa zaś motywacja, tym większe zaangażowanie i efektywność w pracy. Człowiek któremu „się chce” jest też bardziej doceniany zarówno przez swoje otoczenie jak i szefostwo. Staje się wzorem do naśladowania. A wzór częściej dostaje premie i jeździ na większą ilość szkoleń.
Badania naukowe wykazują, że osoby, które mają większe poczucie sensu swojego życia i są bardziej z niego zadowolone, mają wyższą odporność organizmu i rzadziej chorują.
Zniechęcenie i zmęczenie, mogą sprawić że na wiele tygodni położy nas zwykła grypa. Osoby szczęśliwe, zachowują się tak, jakby nie chciały trwonić żadnych minut swojego życia i być może dzięki temu, rzeczywiście nie marnują czasu na choroby.
Najłatwiej i najszybciej przyswaja się nowe wiadomości w sytuacji kiedy jesteśmy spokojni i zrelaksowani. Między innymi dlatego, firmy wolą organizować sesje szkoleniowe poza własnymi biurowcami, wierząc że pracownik będzie bardziej odstresowany a co za tym idzie bardziej chłonny wiedzy.
Szybkie uczenie i łatwość zdobywania nowych kompetencji wiążą się zaś z możliwością zdobywania kolejnych szczebli kariery .
I w efekcie mniej ich popełniają. Jeśli szybko zabierasz się do rozwiązania problemu i umiesz się uczyć, to nawet jeśli popełnisz błąd, na drugi raz wyciągniesz już odpowiednie wnioski z sytuacji i nie powtórzysz błędu więcej. Brak odwagi i ciągłe zamartwianie się możliwością popełnienia błędu działa hamująco – w efekcie pracownik, wprawdzie się nie myli, ale również praktycznie nie pracuje.
Strach przed błędem, jego konsekwencjami, niechęć do ryzyka oraz czarnowidztwo – często doprowadza do tego, że z kilku opcji wybiera się tą, która okazuje się w efekcie najgorsza. Pesymizm nie pozwala dostrzec pozytywnych stron możliwych wyborów i powoduje, że osoby nieszczęśliwe i ponure zamiast dążyć do nowych możliwości, starają się po prostu unikać przykrości związanych z błędnymi decyzjami. Efekt? Mało przykrości ale całkowity brak radości…
Jeśli więc chcesz być efektywnym i cenionym pracownikiem, wyjeżdżać na szkolenia, dostawać premię i podwyżki – ciesz się swoją pracą. Wzrośnie Twoja produktywność, a z kolei ona spowoduje że będziesz bardziej zadowolony ze swojej pracy i bardziej szczęśliwy !