Zaangażowanie w pracę zależne od branży?
Zaangażowanie w pracę oraz lojalność pracowników to jedne z najbardziej cenionych przez pracodawców cech pracowników. Sprawiają, że pracownicy chcą pracować, są efektywni i nie myślą o tym, by pracodawcę zmienić. Czy te dwie cechy zależne są od branży? Czy są takie obszary, w których pracownicy są bardziej lojalni od innych? Z badan GfK wynika, że tak.
Obecnie pracownicy nie są szczególnie lojalni. W pogoni za lepszym uposażeniem oraz lepszymi warunkami pracy są gotowi zmieniać pracę jak rękawiczki. Stereotyp skoczka, czyli pracownika, który często zmienia pracodawcę nie jest już tak silny i obecnie zmiana pracodawcy co 2-3 lata nie jest traktowana jako coś zdrożnego. Z ostatnich badań GfK International Employee Study, przeprowadzonych na 17 krajach wynika że 27% pracowników byłoby gotowych wyprowadzić się do innego kraju, jeśli mieliby tam zapewnioną lepszą pracę. W grupie wiekowej 18-29 odsetek ten wynosi 41%, przy czym przoduje w planach emigracyjnych kadra z wyższym wykształceniem (wyjechałoby 37% osób z tytułem doktora, 32% z licencjatem i 22% z wykształceniem średnim).
W Polsce bez żalu wyjechałoby 23% osób, a 27% pracowników obecnie aktywnie szuka nowej pracy (niekoniecznie za granicą). Lojalność pracowników więc, jak widać szału nie robi.
Czy jednak są branże, w których zaangażowanie pracowników jest większe? Z wcześniejszych badań GfK wynika, że branże w których pracownicy są najbardziej lojalni i zaangażowani w pracę to:
- branża IT
- usługi biznesowe
- usługi publiczne
- pracownicy budowlani wyższego szczebla (konstruktorzy, inżynierowie).
Branże w których zmiany pracy są najczęstsze:
- sprzedaż
- pośrednictwo nieruchomości
- przemysł
- edukacja
- administracja publiczna