Najczęstsze błędy popełniane przez rekruterów
30 marca, 2014
Jakie błędy popełniają najczęściej rekruterzy podczas zatrudniania kandydatów, które powodują, że osoby które już dostaną pracę nie sprawdzają się później na stanowisku?
Analizę w tym zakresie przygotował amerykański serwis łączący pracodawców z programistami szukającymi pracy – Resoomay. Jest to temat o tyle ważny, że błędna decyzja rekrutacyjna kosztuje firmę sporo. Z drugiej strony, znajomość błędów jakie popełniają osoby zajmujące się rekrutacją pozwala kandydatom na przygotowanie lepszej strategii w zakresie zdobycia pracy.
Według Resoomay najczęstsze błędy to:
- zbytnie ufanie informacjom zamieszczanym w CV – kandydaci często kłamią a rekruterzy nie weryfikują tych informacji. Do popełniania takiego błędu przyznaje się 79% rekruterów,
- nieodpowiednie, nic nie wnoszące pytania rekrutacyjne. W efekcie, rekruter nie weryfikuje tego, co jest potrzebne by stwierdzić, czy kandydat będzie sobie dobrze radził w pracy,
- przyjmowanie kandydatów, którzy nie pasują do firmy pod względem osobowości – takie osoby nie będą w stanie odnaleźć się w firmie. Kultura organizacji nie będzie im odpowiadać i w efekcie albo będą niewydajni (bo sfrustrowani) albo i tak sami szybko odejdą,
- poleganie jedynie na rozmowie kwalifikacyjnej – bez zadań, testów i metod typu Assessment Center. A sam wywiad rekrutacyjny – według naukowców z Uniwersytetu Michigan, zwiększa szansę na powodzenie rekrutacji zaledwie o 2%,
- brak sprawdzania referencji (wg Resoomay nie sprawdza ich 25% pracodawców. A to badania z USA – w Polsce jest to znacznie większy odsetek),
- odrzucanie osób nadmiernie wykwalifikowanych do posady (lepiej zatrudnić kogoś zbyt dobrego niż słabego),
- brak komunikacji między osobami zajmującymi się rekrutacją (np. na linii rekruter – manager) co sprowadza się do tego, że szuka się osób o nieodpowiednich kompetencjach,
- poddawanie się presji natychmiastowego zatrudnienia (przez co rekrutacja prowadzona jest po łebkach a rekruter często daje się „uwieść” kandydatowi,
- brak odpowiedniego opisu stanowiska w ogłoszeniu o pracę (przez co traci się dobrych kandydatów lub zachęca nieodpowiednich),
- brak zadbania o to, by kandydat chciał pracować w firmie (czyli nieodpowiednie „sprzedanie” jej kandydatowi).
A z jakimi błędami wy się spotkaliście – czy uważacie, że rekruterzy nie umieją np. przekazać plusów pracy w firmie?